Eppu Nuotio
”Peiton paikka oli mielestäni hyvä valinta selkomukautettavaksi”, kirjailija Eppu Nuotio sanoo. Kuva: Otava/Katja Tähjä

Eppu Nuotion Varkaus-trilogian ensimmäisestä osasta Peiton paikasta julkistetaan selkokielinen mukautus Helsingin kirjamessuilla 27. lokakuuta. Kirjailija Reijo Mäki haastoi Eppu Nuotion kaksi vuotta sitten selkokirjakummiksi. Selkokirjakummi on tunnettu suomalainen kirjailija, joka antaa luvan mukauttaa jonkin teoksensa selkokielelle. Tavoitteena on lisätä selkokirjallisuuden tunnettuutta ja tarjota selkolukijoille samoja suosittuja teoksia, joita muutkin lukevat.

Eppu Nuotion Peiton paikka vie lukijan 1960-luvun Varkauteen. Annukka Lehmus on perheen ainoa lapsi, isä kiireinen insinööri ja väsynyt äiti hoitaa tytärtään kotona. Kirja sukeltaa paitsi lähihistoriaan myös Lehmuksen perheen arkeen, jossa kaikki ei ole niin kuin pitää.

”Peiton paikka oli mielestäni hyvä valinta selkomukautettavaksi, koska koen, että monet niistä ihmisistä, jotka tarvitsevat selkokirjoitusta, voisivat ehkä löytää kosketuspintaa tästä teoksesta, jossa elämä ei ole ihan helppoa”, Eppu Nuotio kertoo.

Peiton paikan selkomukautuksen on tehnyt kokenut selkokirjoittaja Johanna Kartio. Peiton paikan mukautuksessa keskitytään kirjan pääjuoneen, sivujuonia ja -henkilöitä on jätetty pois.

”Juonta, henkilömäärää ja tematiikkaa on karsittava, jotta kokonaisuus on hallittavissa ja ymmärrettävissä. Jouduin miettimään, mitä voin poistaa ilman, että alkuperäisen kirjan henki ja teema kärsivät”, Johanna Kartio kertoo.

Selkokirjallisuudessa on kyse kulttuurin saavutettavuudesta: jokaisella tulisi olla mahdollisuus nauttia hyvistä tarinoista ja saada tietoa, vaikka lukeminen tuottaisi hankaluuksia. Selkokielinen kirjallisuus on suunnattu lukijoille, joille yleiskieliset tekstit ovat liian vaikeita. Tähän ryhmään kuuluu esimerkiksi kehitysvammaisia ihmisiä, autismin kirjon henkilöitä, henkilöitä, joilla on aivovamma, sekä suomen oppijoita. Osa selkokirjoista on kirjoitettu suoraan selkokielelle, osa on mukautettu yleiskielisistä teoksista.

Eppu Nuotio on Helsingin kirjamessuilla Kehitysvammaliiton Selkokeskuksen järjestämässä keskustelutilaisuudessa Mika Waltari -lavalla perjantaina 27.10. klo 15. Keskustelussa on mukana mukautuksen tehnyt selkokirjailija Johanna Kartio ja seuraava selkokirjakummi, kirjailija Tuomas Kyrö.

Peiton paikan selkokielisen mukautuksen kustantaja on Kehitysvammaliiton oppimateriaalikeskus Opike.

Tutustu kirjaan Opike-verkkokaupassa:

Opike-verkkokauppa

Lisätietoa:

Kustannustoimittaja Henna Kara, Kehitysvammaliitto/Opike, p. (050) 373 7556, henna.kara[at]kvl.fi

Lue Eppu Nuotion haastattelu Ketju-lehdestä!

Ketju-lehti