Diakonia-ammattikorkeakoulu ja Kehitysvammaliitto ovat aloittaneet yhteistyön. Tavoitteena on lisätä vammaisalan osaamista ja tunnettuutta sekä sitä koskevan tiedon saavutettavuutta.

Kehitysvammaliiton kirjaston uusi kotipesä on Diakin kirjastossa Helsingissä: liitto lakkautti oman kirjastonsa ja vammaisalan kokoelma siirtyi Diakille. Kehitysvammaliiton kirjaston asiakkaat pääsevät hyödyntämään Diakin kirjasto- ja tietopalveluita, ja samalla Diakin opiskelijat ja muut kirjaston asiakkaat saavat käyttöönsä uusia aineistoja vammaistutkimuksen alalta.

Lisäksi Kehitysvammaliiton asiantuntijat pitävät Diakissa säännöllisesti yleisöluentoja vammaisalan ajankohtaisista teemoista. Luennot on tarkoitus ottaa osaksi Diakin sosiaalialan opintokokonaisuuksia.

”Aloitamme yhteistyön hyvillä mielin, sillä tahtotilamme ja ideologiamme kohtaavat. Molempien osapuolten intressinä on edistää niiden oikeuksia, jotka sysätään yhteiskunnassa marginaaliin”, toteavat Diakin palvelujohtaja Elina Juntunen ja Kehitysvammaliiton Kansalaisuusyksikön johtaja Susanna Hintsala.

Alkavaa yhteistyötä juhlistetaan 2. maaliskuuta kick-off-seminaarissa Diakin Helsingin-toimipisteessä (os. Kyläsaarenkuja 2, luentosali 332).

Seminaarissa Kehitysvammaliiton tutkimuspäällikkö, dosentti Antti Teittinen pitää luennon otsikolla ”Disability and the Problem of Social Justice and Solidarity in Education and Labour Markets”.

Seminaariin on vapaa pääsy, ja sitä voi seurata myös etäyhteydellä verkossa osoitteessa https://connect.funet.fi/diak_seminaari. Rakennus on esteetön.

Lisätiedot: Kehitysvammaliiton Kansalaisuusyksikön johtaja Susanna Hintsala, p. 040 741 6179,  susanna.hintsala(at)kvl.fi tai Diakin kirjasto- ja tietopalvelupalvelupäällikkö Susanna Kinnari, p. 040 554 4878, susanna.kinnari(at)diak.fi