Hallitus on valmistellut alkoholilain uudistusta, jonka tarkoituksena on ollut helpottaa alkoholin saatavuutta ja tuoda väkevämmät alkoholijuomat eli ns. limuviinat ruokakauppoihin. Torstaina 11.5. uutisoitiin, että hallitus on jäädyttänyt alkoholilain valmistelun.

”Olemme todella tyytyväisiä tähän päätökseen, sillä on erittäin todennäköistä, että alkoholin aiheuttamat sikiövauriot lisääntyvät alkoholin saatavuuden helpottamisen myötä”, Kehitysvammaliiton toiminnanjohtaja Marianna Ohtonen toteaa.

Asiantuntija-arvioiden mukaan Suomessa syntyy joka vuosi 600–3000 lasta, joilla on jonkinasteinen alkoholivaurio.

”Toivomme, että alkoholilain uudistusta tarkastellaan uudelleen ja kiinnitetään erityistä huomiota alkoholin helpomman saatavuuden aiheuttamiin seurauksiin”, Ohtonen sanoo.

Lisätietoa:
Kehitysvammaliiton toiminnanjohtaja Marianna Ohtonen p. 09 3480 9214