Vammaisen oppilaan paikka peruskoulussa ja ammatillisissa opinnoissa

Kutsu keskustelutilaisuuteen eduskunnan Kansalaisinfoon
tiistaina 28.2. klo 12 – 14

Suomen viime kesänä ratifioima YK:n vammaissopimuksen 24. artikla edellyttää, että vammaiset henkilöt pääsevät kattavaan, laadukkaaseen ja maksuttomaan ensimmäisen asteen sekä toisen asteen koulutukseen yhdenvertaisesti muiden kanssa niissä yhteisöissä, joissa he elävät.

Oikeus yhdenvertaiseen opiskeluun ei aina käytännössä toteudu. Lähikouluun voi olla vaikea päästä, opetus tapahtuu erillisissä luokissa ja toisen asteen opinnot tyssäävät vaihtoehtojen ja riittävän tuen puutteeseen.

Onko meillä varaa ylläpitää koulutusjärjestelmää, joka kouluttaa vammaisia nuoria eläkkeelle? Vai olisiko meillä mahdollisuus kehittää aitoa inkluusiota ja auttaa nuoria järjestelmässä, joka ei johda työelämään, vaan eristää vammaisen nuoren ja sysää hänet parikymppisenä eläkkeelle?

Kansalaisinfossa kuullaan kansanedustajien, vammaisten lasten ja nuorten sekä muiden asiantuntijoiden näkemyksiä koulusta, opiskelusta ja yhdenvertaisuudesta.

Ohjelma tiistaina 28.2.2017

12.00 Avaussanat, eduskunnan Vammaisasiain yhteistyöryhmän (VAMYT) puheenjohtajan Johanna Karimäki (vihr.)

12.05 Videoterveisiä Saga Hänniseltä ja Samu Grundströmiltä

12.10 Vammaiset lapset ja nuoret koulussa -tietovisa, vetäjä Jutta Keski-Korhonen, vaikuttamistoiminnan päällikkö, Kehitysvammaisten Tukiliitto

12.20 Paneelikeskustelu: Miten tavoite 24 saadaan toteutumaan?

Keskustelijoina kansanedustajat Satu Taavitsainen (sdp), Mikaela Nylander (rkp), Sari Tanus (kd), Outi Alanko-Kahiluoto (vihr.), Ritva Elomaa (ps), Sari Sarkomaa (kok.) ja Ulla Parviainen (kesk.). Juontajana Marianna Ohtonen, toiminnanjohtaja, Kehitysvammaliitto

13.30 Yhteenveto ja johtopäätöksiä

14.00 Tilaisuus päättyy

Tilaisuuden järjestävät: eduskunnan vammaisasioiden yhteistyöryhmä VAMYT, Kehitysvammaliitto, Kehitysvammaisten Tukiliitto, Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö, Me Osalliset  – Vi Delagtiga, FDUV ja ADHD-liitto.

Tilaisuus järjestetään eduskunnan Kansalaisinfossa, Pikkuparlamentissa osoitteessa: Arkadiankatu 3, sisäänkäynti Mannerheimintien puolelta.

Tilaisuus on yleisölle avoin. Tervetuloa!