Kaikki kuvaa -kilpailussa on Kehitysvammaliiton oma sarja

Kaikki kuvaa on elokuvakilpailu 8-19-vuotiaille. Tämän vuoden teemana on yhdenvertaisuus, ja Kehitysvammaliitto on kisan pääyhteistyökumppani. Kilpailu on osa itsenäisyyden juhlavuoden Suomi 100 -ohjelmaa.

Mitä välii?

Kehitysvammaliitolla on kilpailussa oma sarja, jonka nimi on Mitä välii? Siihen toivotaan elokuvia, jotka käsittelevät vammaisuutta ja yhdenvertaisuutta. Mitä yhdenvertaisuus tarkoittaa, missä se näkyy? Onko vammalla väliä?

Kaikki me olemme erilaisia, mutta samanarvoisia. Erilaisuus on siistiä! Kaikki voivat osallistua ja olla mukana yhteisissä jutuissa, jos niin halutaan. Mitä pitää tehdä, että kaikki pääsevät mukaan eikä ketään jätetä ulkopuolelle?

Videoissa voi pohtia esimerkiksi samanlaisuuden ja erilaisuuden teemoja – sitä mikä meitä ihmisiä erottaa toisistamme ja mikä yhdistää ja miten raja-aidoista voisi päästä eroon. Elokuva voi käsitellä esimerkiksi asenteita, ihmisten käyttäytymistä tai toimintatapoja, elinympäristöä tai olosuhteita.

Aiheen käsittelytapa on vapaa. Elokuva voi kertoa tositapahtumista tai olla mielikuvitusta. Se voi olla liikkuvaa kuvaa, animaatiota, musiikkivideo, dokumentti… Se saa olla vakava tai hauska, se saa olla herkkä tai rankka. Pääasia, että se herättää tunteita, siinä on oivallusta ja se haastaa katsojan kohtaamaan omia ennakkoluulojaan ja ravistelee ajattelemaan.

Kehitysvammaliiton kilpailusarjan voittajalle on luvassa 500 euron palkinto ja yleisön suosikille sata euroa.

Tee video, jolla on merkitystä, ja osallistu kilpailuun!

Kuka tahansa 8-19-vuotias voi osallistua. Kilpailuaika on 1.2.-31.3.2017. Kilpailun suojelijana toimii Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Kaikki kuvaa -kilpailu on Suomen suurin lasten ja nuorten elokuvakilpailu. Sen järjestää tuotantoyhtiö Amazement. Kilpailu järjestetään jo viidettä kertaa, aiempina vuosina tuhannet lapset ja nuoret eri puolilla Suomea ovat tehneet kilpailuun satoja elokuvia.

”Kilpailuelokuvien pääteema on yhdenvertaisuus. Meitä kiinnostaa, mitä lapset ja nuoret siitä ajattelevat. Onko satavuotias Suomi heidän mielestään sellainen paikka, jossa kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita? Yhdenvertaisuuden hengessä kilpailuun osallistuminen on täysin ilmaista ja elokuvanhan voi nykyään tehdä vaikka kännykällä. Kaikki kuvaa -sivustolla on lisäksi helppoja ja hauskoja videotutoriaaleja, jotka opastavat alkuun”, muistuttaa kilpailun tuottaja Arttu Haglund.

Finalistit palkitaan kilpailun huipentavassa palkintogaalassa Helsingissä toukokuussa. Yleisö saa äänestää voittajasuosikkiaan kaikista kilpailuelokuvista.

Lisätietoa Kaikki kuvaa -kilpailusta: http://kaikkikuvaa.fi/

Viestintäpäällikkö Anneli Puhakka, Kehitysvammaliitto, p. (09) 3480 9217, anneli.puhakka (at)kvl.fi