Kaksi ihmistä lukee yhdessä selkokirjaa.
Kuva: Katja Tähjä

Lukuiloa ja ystävyyttä yli ikä- ja kulttuurirajojen. Siitä on kyse Minä luen sinulle -kampanjassa, jossa maahanmuuttajat pitävät lukuhetkiä iäkkäille ja kehitysvammaisille ihmisille. Kampanjan suojelija on presidentti Tarja Halonen.

Minä luen sinulle -kampanjan suojelija presidentti Tarja Halonen.
Kuva: Lasse Keltto

Kehitysvammaliitto haastaa kampanjaan mukaan vammais- ja vanhustyön yksiköt ympäri Suomea. Toivomme, että avaatte ovet Ystävyyden lukuhetkille viikon 5.2. – 11.2.2018 aikana. Ilmoittakaa organisaationne mukaan viimeistään 15.1.2018 mennessä! Autamme teitä lukuhetken yhteistyökumppanin löytämisessä.

Lukuelämyksiä ja selkokieltä

”Ääneen lukeminen toiselle ihmiselle jakaa tiedon, tarinat ja ystävyyden”, presidentti Halonen toteaa.

Minä luen sinulle -kampanja puhuu monikulttuurisen Suomen puolesta, jossa lukuilo kuuluu kaikille. Lukuhetki on oiva tapa tutustua uusiin ihmisiin, sillä ääneen luettu tarina kutsuu jakamaan omia kokemuksia ja ajatuksia. Lukuhetkissä luetaan ääneen selkokielisiä aineistoja, joita kaikkien on helppo lukea ja ymmärtää.

Minä luen sinulle -kampanjan banneri.

Kampanjan järjestävät yhteistyössä Kehitysvammaliiton Selkokeskus ja Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry osana Yhdessä-toimintaa. Kampanja on lähtöisin Selkokeskuksesta. Lukuviikkoon helmikuussa 2017 osallistui arviolta 800 maahanmuuttajaa sekä 100 vammais- ja vanhustyön organisaatiota ympäri maata. Kampanja oli osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Kampanja näkyy sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #minäluensinulle.

Lisätietoa ja ilmoittautuminen

• Selkokeskuksen kampanjasivut (selkokeskus.fi)
  • projektisuunnittelija Minna Salonen, minna.salonen (ät) kvl.fi, p. 045 7734 5474