Sydämiä kämmenillä.

Viime päivinä on käyty vilkasta keskustelua Kirkkonummen Sepänkannaksen asukkaiden vastustuksesta rakentaa kehitysvammaisten nuorten asumispalveluyksikkö asuinalueelle. Asukkaiden mielestä kehitysvammaisten henkilöiden asumispalveluyksikkö ei sovi lapsiperheiden keskelle, ja he pelkäsivät sen laskevan asuinalueen arvoa.

Tänään tuli tieto, että asukkaat ovat vetäneet valituksensa pois Helsingin hallinto-oikeudesta. Kehitysvammaliitto haluaa kiittää asukkaita tästä hyvästä ja inhimillisestä päätöksestä.

Valitus rikkoi YK:n vammaissopimuksen 19 artiklaa, joka turvaa kehitysvammaisille henkilöille yhdenvertaisen oikeuden valita asuinpaikkansa sekä sen, kenen kanssa ja missä he haluavat asua. Kaikilla ihmisillä pitää olla mahdollisuus elää lähiyhteisössä yhdessä muiden kanssa.

Kehitysvammaliitto haluaa erityisesti kiittää kaikkia niitä kansalaisia, jotka ovat puolustaneet kehitysvammaisten henkilöiden oikeuksia ja yhdenvertaista asemaa yhteiskunnassamme. Teillä on ollut suuri rooli siinä, että asia sai arvoisensa päätöksen. On ollut hienoa huomata, miten välittäminen ja oikeudenmukaisuus elävät edelleen vahvasti keskuudessamme.

Viime päivien keskustelu on osoittanut sen, että me tarvitsemme lisää tietoa ja yhteistä ymmärrystä. Ymmärrys kasvaa vain yhdessä elämällä ja oppimalla toisiltamme.

Lisätietoa: Kehitysvammaliiton toiminnanjohtaja Marianna Ohtonen, p. 09 3480 9214