Kuva: Pekka Elomaa

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Voit myös ladata Kehitysvammaliiton koulutuskalenterin pdf-muodossa (825 kt).

Miten ohjaan TAIKE-tauluston ja SähköSANOMAN käyttöä

Ajankohdat:
9.10.2017 09:30 - 16:00
10.10.2017 09:00 - 15:30
6.11.2017 09:30 - 16:00
7.11.2017 09:30 - 16:00

Koulutuksen sisältö

Koulutus on suunnattu puhevammaisten tulkeille ja puheterapeuteille, jotka ohjaavat TAIKEn tai SähköSANOMAn käyttöä perheille ja muille lähi-ihmisille. Koulutukseen osallistuminen edellyttää, että osallistuja on käynyt Tikoteekin TAIKE-tauluston käyttöönottokoulutuksen ("TAIKE-taulusto kommunikointivälineenä") ja hallitsee tietokoneen peruskäytön.

Viiden päivän koulutuskokonaisuus toteutetaan kahdessa osassa (2x2 lähiopetuspäivää sekä ennakko- ja välitehtävä). Koulutus käynnistyy ennakkotehtävällä, joka tehdään etäyhteyden kautta. Yhteys otetaan Tikoteekissa olevaan tietokoneeseen, jossa on TAIKE-taulusto.

Lähiopetuspäivissä (2x2 päivää) perehdytään asiakasyhteisön ohjaamiseen ja ohjaamiskäytäntöihin, jotka on jaettu yhdeksään eri vaiheeseen. Lisäksi harjoitellaan TAIKE-tauluston sekä SähköSANOMAn käyttöä ja uusien taulujen rakentamista sekä tutustutaan tietokoneavusteiseen kommunikointiin ja erilaisiin ohjaintapoihin. Koulutusmateriaalia voi hyödyntää koulutuksen päätyttyä lähiyhteisön ohjaamisessa. Kurssin aikana opiskelijoilla on mahdollisuus harjoitella TAIKEn tai SähköSANOMAn käyttöä etäyhteyden avulla.

Koulutuskokonaisuus antaa opiskelijalle valmiuksia ohjata TAIKE-tauluston ja SähköSANOMAn käyttöä lähi-ihmisille esimerkiksi kommunikaatio-opetuksena ja -ohjauksena.

Lisätietoa ja ilmoittautuminen Tikoteekin Koulutus-sivuilla (www.tikoteekki.fi)

Tiedustelut järjestelyistä:
tikoteekki(at)kvl.fi tai 09-34809223 (osastosihteeri Marjo Timonen)

Tiedustelut sisällöistä:
annakaisa.ojanen(at)kvl.fi, puh 09-3480 9382
virpi.yiannakou(at)kvl.fi puh 09-3480 9313
tai puh. 09-3480 9370 (Tikoteekin toimisto)

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta. Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus (kopio lääkärintodistuksesta tulee esittää), toimistokuluina veloitetaan 40 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.

Mikäli henkilö on estynyt tulemasta paikan päälle sairauden tm. ylivoimaisen esteen vuoksi, voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen koulutuksen käytännönjärjestäjälle. Tällöin emme peri peruutusmaksua.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

Osallistumismaksu 580€
Paikkakunta Helsinki
Paikka Kehitysvammaliitto, Viljatie 4 A, 4 krs., 00700 Helsinki (luentosali)
Järjestäjä Tikoteekki