Kuva: Risto Musta

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliiton tapahtumakalenteri jäsenille, kevät 2024 (pdf, 1 Mt)

Tällä hetkellä koulutamme enimmäkseen etänä! Etäkoulutukset mahdollistavat osallistumisesi paikasta huolimatta. Koulutuksemme ovat vuorovaikutuksellisia, ja jokaisella osallistujalla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin sekä esittää kysymyksiä.

Saat linkin koulutukseen sähköpostitse. Osallistuminen on helppoa ja vaivatonta. Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin koulutuksiin, etäyhteyksiin ja osallistumiseen liittyen.

Verkkokursseja ja tilauskoulutusta muille kuin jäsenillemme tarjoaa Kehitysvammaliiton 100-prosenttisesti omistama yritys Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy.

saavuta.fi

Sillalla-seminaari

Ajankohdat:
8.2.2018 09:30 - 16:45
9.2.2018 09:00 - 15:15

Sillalla-seminaari tarjoaa uusinta tietoa ja käytännön ideoita puhevammaisen henkilön vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukemiseen sekä tietotekniikan käyttöön opetuksessa ja kuntoutuksessa. Koulutus on suunnattu erityisesti opetuksen, kuntoutuksen sekä sosiaali- ja terveysalan henkilöstölle.

OHJELMA:

Torstai 8.2.2018

KAIKILLE YHTEINEN OHJELMA:
08.30 Ilmoittautuminen ja tervetulokahvi
09.30 Seminaarin avaus, Tikoteekin kehittämispäällikkö Eija Roisko
09.40 Kohtaamisia, Marja Korhonen avustajineen
10.30 Kehittyvän kommunikoinnin kerrokset, asiantuntija Kaisa Laine ja erityisasiantuntija Kaisa Martikainen
11.30 Lounas ja näyttelyyn tutustuminen

SESSIO 1
13.00 Omin voimin Kainuussa, erityisluokanopettaja Riikka Huotari ja erityisluokanopettaja Johanna Penttonen
14.00 Voimauttava vuorovaikutus Solakallion koulussa, erityisluokanopettaja Johanna Helenius
15.00 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen
15.45 Tablettilaitteet erilaisen oppijan työvälineenä – ideoita ja malleja, asiantuntija Paula Jägerhorn, kehittämispäällikkö Petri Ilmonen
16.45 Päivä päättyy

SESSIO 2
13.00 Lukivaikeus, sen toteaminen ja kuntoutus, foniatri Mari Qvarnström
13.45 Lukivaikeuden kuntoutus aikuisilla, PsL, neuropsykologi Johanna Nukari
14.30 Kokemusasiantuntijan puheenvuoro: Elämää lukivaikeuden kanssa, Triinu Varblane ja toiminnanjohtaja Marja-Sisko Paloneva
15.00 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen
15.45 Voitko olla? Kuntouttajan ja opettajan hyvä yhteistyö, puheterapeutti, työnohjaaja Annukka Kuutsa
16.30 Päivä päättyy

SESSIO 3
13.00 Puhelimet kommunikoinnin apuvälineenä, puheterapeutti Anna Englund ja puheterapeutti Kirsi Harinen
13.30 Papunetin työkaluilla monenlaisia materiaaleja, verkkotoimittaja Maija Ylätupa
14.15 Communicator 5 ja Grid 3 -ohjelmien erot ja yhteneväisyydet, IT-asiantuntija Taro Katajisto
15.45 Perheiden tie muutokseen, erikoissuunnittelija Päivi Havas
16.45 Päivä päättyy

Perjantai 9.2.2018

SESSIO 1
09.00 Kommunikaatioympäristön rakentaminen Mörssärin ryhmäkodissa, johtava ohjaaja Tuomo Ratinen ja viittomakielen ohjaaja Joakim Turunen
9.30 Avusteinen keskustelu vaan on niin hidasta, puheterapeutti, tohtorikoulutettava Irina Savolainen
10.30 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen
11.00 Collaborative goal setting with families using Goal Attainment Scaling and COPM
GAS ja (Tavoitteen asettaminen yhteistyössä perheiden kanssa GAS- ja COPM-menetelmillä), professori Mats Granlund, Ruotsi
(simultaanitulkkaus englannista suomeen)

SESSIO 2
09.00 Yhteisön ohjaus verkon välityksellä, FT, puheterapeutti Katja Koski
09.30 Kohtaaminen lisää motivaatiota ja mahdollisuuksia ohjaukseen, FM, puheterapeutti, työyhteisökouluttaja Eeva Jännes
10.30 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen
11.00 Opiskelutulkkaus TELMA-koulutuksessa, puhevammaisten tulkki Leena-Mari Laaksonen
11.30 Teknisen kommunikoinnin apuvälineen ohjaus lähi-ihmisille, asiantuntija Virpi Yiannakou

SESSIO 3
09.00 Kommunikaatiokansiot afaattisilla aikuisilla, puheterapeutti Markku Nevala
09.45 Katseohjaus on mahdollisuus isolla ämmällä, Niilo Virta
10.30 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen
11.00 (PERUUNTUNUT: Chromen laajat mahdollisuudet, IT-asiantuntija Marina Green-Järvinen)
11.00 Apua lukivaikeuteen, asiantuntija Susanna Maijanen

KAIKILLE YHTEINEN OHJELMA:
13.30 Participation as an outcome of AAC Intervention – is symbol use a means or an end (Onko AAC-kuntoutuksen päämääränä osallisuus vai merkkien oppiminen?, professori Granlund, Ruotsi (simultaanitulkkaus englannista suomeen)
15.00 Seminaarin päätös, Tikoteekin kehittämispäällikkö Eija Roisko
15.15 Seminaari päättyy

NÄYTTELY:
Näyttelyssä esillä alan laitetoimittajien ja toimijoiden lisäksi uusinta materiaalia.

MAJOITUS:
Osallistujia varten on varattu 1- ja 2 -hengen huonekiintiöt Hanasaaresta. Majoitusvaraukset on tehtävä suoraan hotelliin 15.1.2018 mennessä. Varausta tehdessä mainittava kiintiön tunnus ”Sillalla”.
puh. (09) 43502411
sähköposti: myyntipalvelu@hanaholmen.fi

Hinnat:
1-hengen huone 114 €/yö
2-hengen huone 134 €/yö
Hintaan sisältyy aamiainen, aamusauna ja -uinti.

OSALLISTUMISMAKSU:
340 €/2 päivää
305 €/2 päivää (Kehitysvammaliiton jäsenet)
180 €/1 päivä
160 €/1 päivä (Kehitysvammaliiton jäsenet)
255 €/2 päivää, 135 €/1 päivä (omaiset, käyttäjät, päätoimiset opiskelijat). Hinta sisältää materiaalin, näyttelyn sekä ohjelmassa mainitut lounaat ja kahvit.

ILLANVIETTO 8.2.2018 klo 19.00 Hanasaaren ravintolassa:
Illanviettoon ilmoittaudutaan erikseen, hinta 50 € (sisältää buffet-illallisen ja juoman).

TIEDUSTELUT:
tikoteekki@kvl.fi, p. 09-34809 370 tai 09-34809 223

Koulutuksen toteutumisesta tai peruuntumisesta lähetetään vielä erillinen vahvistus sähköpostitse viimeisen ilmoittautumispäivän 15.1.2018 jälkeen. Tämä on hyvä huomioida matka- ja majoitusvarauksia tehdessä. Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia saatetaan ottaa vastaan mikäli koulutuksessa on tilaa.

Pystymme etukäteen pyydettäessä huomioimaan yleisimmät ruoka-aineallergiat: vähälaktoosinen, laktoositon, gluteeniton, maidoton.

Osallistumismaksu laskutetaan tilaisuuden jälkeen.

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta. Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus (kopio lääkärintodistuksesta tulee esittää), toimistokuluina veloitetaan 40 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.

Mikäli henkilö on estynyt tulemasta paikan päälle sairauden tm. ylivoimaisen esteen vuoksi, voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen koulutuksen käytännönjärjestäjälle. Tällöin emme peri peruutusmaksua.

Kehitysvammaliiton Tikoteekki pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

Osallistumismaksu340 €/2 päivää
305 €/2 päivää (Kehitysvammaliiton jäsenet)
Osallistumismaksu sisältää ohjelmassa mainitut lounaat ja kahvit.
PaikkakuntaEspoo
PaikkaKulttuuri- ja kongressikeskus Hanasaari, Hanasaarenranta 5, 02100 Espoo