Organisaatio

Kehitysvammaliitossa on neljä yksikköä: Kansalaisuusyksikkö, Saavutettavuusyksikkö, Elinikäisen oppimisen yksikkö sekä Taloushallinnon ohjaus- ja tukipalvelut. Näiden lisäksi yksiköiden ulkopuolella on koko liiton toimintaa palveleva viestintä sekä kansainvälinen toiminta.

Kehitysvammaliiton organisaatiokaavio.

Kansalaisuusyksikkö

Kansalaisuusyksikkö vastaa Kehitysvammaliiton tutkimuksesta ja koulutuksesta sekä tekee kehittämis- ja vaikuttamistoimintaa, Ketju-lehteä ja Verneri.net-verkkopalvelua.

Uskomme yksilökeskeiseen toimintatapaan, ihmisten voimavaroihin ja kunnioittavaan vuorovaikutukseen. Viestimme vammaisten ihmisten oikeuksista ja tuemme vammaispalvelujen ammattilaisia heidän työssään perus- ja ihmisoikeuksien mahdollistajina.

Jotta kehitysvammaiset ihmiset voisivat elää omannäköistään elämää, kehitämme palveluja, toimintatapoja ja rakenteita. Yksilökeskeisellä toiminnalla ja yksilöllisillä ratkaisuilla saavutetaan kaikkien kannalta paras ja kestävä lopputulos. Ihmisen kokema elämänlaatu on palvelun laadun paras mittari.

Lähtökohtanamme on yhteistoiminnallinen kehittäminen: mukana ovat yhtä lailla kehitysvammaiset ihmiset, heidän läheisensä, erilaiset organisaatiot kuin eri alojen ammattilaisetkin.

Ota yhteyttä!

• Kansalaisuusyksikön johtaja Susanna Hintsala, susanna.hintsala (ät) kvl.fi, matkap. 040 7416 179

Ketju-lehti

Verneri.net

Verneri.net Facebookissa

Saavutettavuusyksikkö

Saavutettavuusyksikkö edistää selkeää tiedonvälitystä. Kehitämme selkokieltä sekä tietoteknisiä ratkaisuja kehitys- ja puhevammaisille ihmisille. Etsimme keinoja edistää puhevammaisten ihmisten osallisuutta, itsemääräämistä ja mahdollisuuksia.

Saavutettavuus on yhdenvertaisuuden edistämistä. Palvelut ja asioiden hoitaminen siirtyvät yhä enemmän verkkoon. Kehittämisessä ei kuitenkaan aina osata ottaa huomioon sitä, että verkkopalveluiden käyttö on monille hankalaa.

Voidakseen osallistua yhteiskunnan toimintaan on ihmisten saatava tietoa niin, että se on heille ymmärrettävää. Tämä tarkoittaa sitä, että digitaaliset palvelut ovat helppokäyttöisiä ja tieto tarjotaan selkeässä muodossa. Saavutettavuus on myös sitä, että puhevammaiset ihmiset tulevat ymmärretyksi ja voivat osallistua täysipainoisesti yhteiskuntaan.

Saavutettavuusyksikössä toimii kolme tiimiä: Papunet, Selkokeskus sekä tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskus Tikoteekki.

Ota yhteyttä!

• Saavutettavuusyksikön johtaja Sami Älli, sami.alli (ät) kvl.fi, p. 09 3480 9383

Papunet

Selkokeskus

Papunet Facebookissa

Papunet Twitterissä

Selkokeskus Facebookissa

Selkokeskus Twitterissä

Tikoteekki Facebookissa

Tikoteekki Twitterissä

Tikonen-lehti

Elinikäisen oppimisen yksikkö

Elinikäisen oppimisen yksikkö tukee kehitys- ja puhevammaisten ihmisten elinikäistä oppimista eri ikävaiheissa ja erilaisissa ympäristöissä. Yksikköön kuuluvat Oppimateriaalikeskus Opike sekä Tikas-koulutusmalli.

Opike kehittää, suunnittelee, tuottaa ja julkaisee materiaaleja kehitys- ja puhevammaisten henkilöiden sekä heidän lähihenkilöidensä ja ammattihenkilöiden tarpeisiin. Tavoitteena on myös lisätä asiantuntijoiden, ammatti-ihmisten ja lähihenkilöiden osaamista ja ammattitaitoa.

Opike vastaa Kehitysvammaliiton myytävien julkaisujen tuottamisesta ja jakelusta sekä messu- ja näyttelytoiminnasta.

Tikas on erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden tieto- ja viestintätekniikkataitojen (TVT) opettamiseen kehitetty pedagoginen koulutusmalli.

Tikas

Kehitysvammaliiton tuotteita voi ostaa Opike-verkkokaupasta , liiton tiloissa olevasta Opike-kaupasta tai tilata puhelimitse tai sähköpostitse. Kauppa on auki osoitteessa Helsinki Viljatie 4 A, 4. krs tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 12-15 sekä tarvittaessa koulutustapahtumien yhteydessä.

Tuotetilaukset ja tiedustelut numerosta 09 3480 9350 tai sähköpostilla tilaukset(at)kvl.fi .

Opike-verkkokauppa

Tuotteisiin voi tutustua myös myyntinäyttelyssämme (Viljatie 4 C, 2. krs.), joka on avoinna sopimuksen mukaan. Ajanvaraus numerosta (09) 3480 9354.

Lisätietoja tuote-esittelyistä: Tuotepäällikkö Kai Piipari, kai.piipari (ät) kvl.fi, matkap. 040 556 0236.

Ota yhteyttä!

• Elinikäisen oppimisen yksikön johtaja Leena Kokko, leena.kokko (ät) kvl.fi, matkap. 0400 703 017

Tilaa Opikkeen uutiskirje

Opike Facebookissa