Lukuiloa ja ystävyyttä yli ikä- ja kulttuurirajojen. Siitä on kyse Minä luen sinulle -viikossa, joka tuo yhteen uusia ja vanhoja suomalaisia lukemisen ja selkokielen avulla. 5.-11.2. järjestettävässä kampanjassa maahanmuuttajat pitävät lukuhetkiä iäkkäille ja kehitysvammaisille ihmisille hoivakodeissa ja päivätoimintakeskuksissa eri puolilla Suomea.

”Ääneen lukeminen toiselle ihmiselle jakaa tiedon, tarinat ja ystävyyden”, toteaa Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry:n kunniapuheenjohtaja, presidentti Tarja Halonen. Presidentti Halonen on Minä luen sinulle -viikon suojelija. Lukuhetkeen Helsingissä 7.2. osallistuu kirjailija Claes Andersson ja Espoossa 7.2. Vuoden pakolaisnainen Bahar Mozaffari, Monika-Naiset liitto ry:n puheenjohtaja.

Lukuhetket tuovat iloa ja hyötyä kaikille. Maahanmuuttajat oppivat suomen kieltä ja saavat kokeilla vapaaehtoistoimintaa. Iäkkäät ja kehitysvammaiset ihmiset pääsevät jakamaan elämänkokemustaan ja tutustuvat uusiin suomalaisiin. Selkokieli on lukuhetkien yhteinen kieli. Lukuhetkissä luetaan ääneen selkoaineistoja, joita on helpompi lukea ja ymmärtää kuin tavallisia yleiskielisiä tekstejä.

Satoja kohtaamisia eri puolilla Suomea

Minä luen sinulle -viikkoon 5.2. – 9.2. osallistuu yli 600 maahanmuuttajaa muun muassa Helsingissä, Jyväskylässä, Turussa ja Rovaniemellä. Moni osallistujista on kotoutumiskoulutuksessa, ja mukana on myös turvapaikanhakijoita sekä peruskoululaisia.

Kampanjassa on mukana 25 paikkakuntaa, noin 80 vanhus- ja vammaistyön yksikköä sekä noin 40 oppilaitosta ja monikulttuurisuustyön toimijaa.

Kampanjan järjestävät yhteistyössä Kehitysvammaliiton Selkokeskus ja Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry osana Yhdessä-toimintaa. Tuomme yhteen vanhus- ja monikulttuurisuuskentän toimijoita ja kehitämme selkokielistä vapaaehtoistoimintaa, jossa ikäihmiset ja maahanmuuttajat kohtaavat. Kampanja on lähtöisin Selkokeskuksesta, ja se järjestetään nyt kolmatta kertaa.

Lukuhetkiä on seuraavilla paikkakunnilla: Espoo, Helsinki, Hämeenlinna, Jyväskylä, Kajaani, Kauniainen, Kempele, Kotka, Kouvola, Lahti, Leppävirta, Lieto, Mikkeli, Oulu, Pori, Porvoo, Pudasjärvi, Rauma, Rovaniemi, Seinäjoki, Sipoo, Tampere, Turku, Vaasa ja Vantaa.

Lisätietoja:
Selkokeskus / Kehitysvammaliitto ry: Minna Salonen, puh. 045 7734 5474, minna.salonen[at]kvl.fi
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry: Aili Korteniemi, puh. 050 400 9485, aili.korteniemi[at]valli.fi

Kampanja sosiaalisessa mediassa: #minäluensinulle