Selkokieli
Kuva: Ann-Britt Pada

Selkokieli

Selkokieli on yleiskieltä helpompaa suomea. Arviolta joka kymmenes suomalainen tarvitsee selkokieltä. Kehitysvammaliiton Selkokeskus edistää selkokielistä tiedotusta, tiedonvälitystä ja kulttuuria Suomessa.

Mitä selkokieli on?

Selkokieli on suomen kielen muoto, jossa kieltä on mukautettu sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä luettavammaksi ja ymmärrettävämmäksi. Selkokieli on vielä helpompaa ja yksinkertaisempaa kuin yleiskieli.

Ketkä tarvitsevat selkokieltä?

Selkokieli on suunnattu ihmisille, joilla on vaikeuksia lukea tai ymmärtää yleiskieltä. Selkokieltä tarvitsevat monet kehitysvammaiset ihmiset sekä iäkkäät ja muistisairaat henkilöt. Selkokielestä hyötyvät monet maahanmuuttajat, jotka opiskelevat suomen kieltä.

Miksi selkokieltä tarvitaan?

Vaikea kieli estää monia ihmisiä toimimasta täysvaltaisina kansalaisina suomalaisessa yhteiskunnassa. Selkokielen tarkoitus on auttaa selkokieltä tarvitsevia ihmisiä tiedon saamisessa, lukemisessa, omien ajatusten ilmaisemisessa ja osallistumisessa. Selkokieli on saavutettavaa kieltä. Jokaisella ihmisellä on oikeus ymmärrettävään tietoon, mikä on itsenäisen elämän ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen perusedellytys.

Selkokielen käyttö

Vaikea kieli estää monia ihmisiä toimimasta täysvaltaisina kansalaisina suomalaisessa yhteiskunnassa. Selkokielen tarkoitus on auttaa selkokieltä tarvitsevia ihmisiä tiedon saamisessa, lukemisessa, omien ajatusten ilmaisemisessa ja osallistumisessa yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Selkokeskus on arvioinut (2014), että Suomessa on noin puoli miljoonaa ihmistä, jotka tarvitsevat selkokieltä. Tämän lisäksi paljon suurempi joukko ihmisiä voi hyötyä selkoviestinnästä ainakin tietyissä tilanteissa. Selkokielen käyttäjäryhmiä voivat olla esimerkiksi kehitysvammaiset ihmiset, vanhukset ja kielenoppijat.

Lue lisää saavutettavuudesta.

Selkotunnus

Selkokeskuksen myöntämä selkotunnus (selkokeskus.fi) on tae siitä, että julkaisu on selkokielinen. Selkotunnus auttaa selkokielen käyttäjiä tunnistamaan vaivattomasti selkokielisen julkaisun.

Selkokeskus

Kehitysvammaliiton Selkokeskus on valtakunnallinen selkokielen asiantuntijakeskus. Selkokeskus edistää selkokielistä tiedotusta, tiedonvälitystä ja kulttuuria Suomessa. Tavoitteemme on edistää selkokielen asemaa sekä selkokielen käyttäjien kielellisiä oikeuksia Suomessa. Selkokeskus neuvoo ja ohjaa kaikkia selkokielestä kiinnostuneita.

Selkokeskus-esitteen kansi.

Selkokeskuksen esite (pdf, 348 kt)

Selkokeskus

Selkokeskus Facebookissa

Selkokeskus Twitterissä

Selkokeskuksen tehtävät

• julkaisee Selkosanomat-uutislehteä ja sen ruotsinkielistä sisarlehteä LL-Bladetia
  • toteuttaa tiedotushankkeita
  • myöntää julkaisuille selkotunnuksia
  • järjestää selkokielen koulutuksia
  • tuottaa selkokielen tekstipalveluita
  • kehittää selkokieltä sekä edistää selkokieleen liittyvää tutkimusta
  • toimii alan yhteistyö- ja tiedotuskanavana.

Selkosanomat

LL-Bladet

Selkokeskuksen kirjakauppa

Selkokielen koulutukset koulutuskalenterissa

Käynnissä olevat hankkeet

Mies lukee kirjaa ikäihmiselle.
Kuva: Kaisa Kaatra

Selkokeskuksessa on tällä hetkellä käynnissä seuraavat kehittämishankkeet: