Vuoden Alli 2003

Alli-verkoston johtoryhmä valitsi vuoden 2003 Alliksi vantaalaisen Kehäkukka ry:n, jolle annettiin Vuoden Alli -tunnustuspalkinto – Oiva Toikan suunnittelema Alli-lintu ja kunniakirja.

Kehäkukka ry on kehitysvammaisten nuorten vanhempien perustama yhdistys, joka on suunnitellut ja rakennuttanut vuonna 2001 Vantaalle Kehäkukka-kodin yhdeksälle nuorelle. Kodit on sijoitettu kaksikerroksiseen rivitaloon. Jokaisella nuorella on oma 35 neliön suuruinen asunto omalla sisäänkäynnillä. Jokaisessa asunnossa on oma keittiö ja kylpyhuone sekä joko parveke tai terassi. Nuoret asukkaat ovat saaneet itse osallistua asuntojensa suunnitteluun ja sisustamiseen. Yhteisessä käytössä on iso keittiö, pyykkihuone, oleskelutilat sekä saunatilat.

Ensisijaiset perustelut sille, että Vuoden Alli -tunnustus päätettiin antaa juuri Kehäkukka ry:lle ovat seuraavat:

• Kehäkukka ry:n perustaneet kehitysvammaisten nuorten vanhemmat ovat tehneet uraauurtavaa työtä ja toimineet kannustavana esimerkkinä.
  • Asukkaat ovat olleet tiiviisti mukana asuntojen suunnittelusta lähtien.
  • Asuntojen suunnittelun lähtökohtana oli normaali asumisstandardi.
  • Esteettömyys ja esteettisyys ovat olleet suunnittelun peruslähtökohtina.
  • Asunnot on suunniteltu niin, että niissä on mahdollista asua pitkään mutta ne voivat toimia myös välietappina.
  • Jokainen nuori voi asua itsenäisesti omassa asunnossaan.
  • Kehäkukka antaa mahdollisuuden nuorten itsenäistymiseen, mutta yhteisön palvelut ovat käytettävissä. Jokainen voi halutessaan osallistua yhteisiin ruokailuihin tai harrastuksiin.
  • Tavoitteena on ollut kehitysvammaisten asumistason kohottaminen.
  • Kehäkukka ry:n jäsenet ovat aktiivisesti olleet kertomassa eri tilaisuuksissa ja tilanteissa omista lähtökohdistaan ja syistä Kehäkukka-kodin perustamiseen ja tällä tavoin vaikuttaneet niin päättäjien mielipiteisiin kuin yleisiin asenteisiin suhtautumisessa kehitysvammaisten henkilöiden asumisen laatuun.

Päivitetty: 05.09.2007