Helppokäyttöinen yhteisöpalvelu

Kehitysvammaliiton Papunet-verkkopalveluyksikössä käynnistyi keväällä 2009 Helppokäyttöinen yhteisöpalvelu -hanke.

Sosiaalisen median palvelut ovat nousseet tärkeiksi yhteisöllisen toiminnan välineiksi. Erityisesti yhteisöpohjaiset sosiaaliset verkkoympäristöt (esimerkiksi Facebook ja IRC-galleria) kasvattavat jatkuvasti suosiotaan. Erityisryhmille suunniteltuja yhteisöpohjaisia sosiaalisia verkkoympäristöjä ei kuitenkaan ole tarjolla.

Helppokäyttöinen yhteisöpalvelu -hankkeen tarkoituksena oli luoda mahdollisuus ja valmiudet yhteisöllisen verkkoympäristön käyttöön henkilöille, jotka tarvitsevat erityistä tukea oppimisessa, ymmärtämisessä, kommunikoinnissa tai toiminnanohjauksessa. Hankkeessa tuotettiin esteetön yhteisöllinen verkkopalvelu, jonka käyttöliittymä ja ohjeistus on toteutettu selkokielellä. Palvelu suunniteltiin ja sen käytöstä kerättiin tietoa yhdessä loppukäyttäjien kanssa.

Hankkeen yhteydessä tutkittiin myös mahdollisuuksia toteuttaa helppokäyttöinen yhteisöpohjainen valvontajärjestelmä, jossa käyttäjät itse valvovat verkkopalvelun sisältöä.

Hanketta koordinoi Kehitysvammaliiton Papunet-verkkopalveluyksikkö. Rahoittajana toimi Liikenne- ja viestintäministeriö.

Helppokäyttöinen yhteisöpalvelu -hankkeen loppuraportti (pdf, 170 kt)

Päivitetty: 09.01.2015