Palkkaa mut

Palkkaa mut -projekti on STEAn rahoittama kaksivuotinen projekti, jossa edistetään kehitysvammaisten ihmisten työllistymistä palkkatyöhön. Levitämme Kehitysvammaiset ihmiset töihin (KIT) -projektissa toimivaksi todettuja työhönvalmennuksen ja vertaisryhmätoiminnan toimintatapoja valtakunnallisesti.

Kuva: Pekka Elomaa

Valtakunnallisen työhönvalmennuksen verkoston osallistujia koulutetaan ottamaan käyttöön näyttöön perustuvan työhönvalmennuksen toimintatapa. Osallistujat tekevät työnantajayhteistyötä, ja heidän työtään tuetaan tuottamalla materiaalia sekä osallistumalla työnantajakäynneille.

Toteutamme verkkopohjaisen työllistymistä edistävän vertaisryhmän ohjaajakoulutuksen, joka käynnistyy syksyllä 2016. Koulutukseen osallistuneet käynnistävät omia vertaisryhmiä, joissa kartoitetaan kehitysvammaisten henkilöiden vahvuuksia ja työllistymistoiveita sekä rohkaistaan työnhakuun.

Toiminnassa on mukana vammaispalveluiden ja ammatillisten oppilaitosten työntekijöitä, jotka työskentelevät kehitysvammaisten ihmisten työllistymisen kysymysten parissa. Tarkoituksena on valmentaa osallistujista nk. työllistymisen muutosagentteja omalle alueelleen. He levittävät tietoa, innostavat muita mukaan sekä juurruttavat toimintaa omalla alueellaan.

Viestinnän ensisijaisena kohderyhmänä ovat työnantajat. Heille tuotetaan tietopaketti kehitysvammaisten ihmisten työllistämisestä. Projekti tekee yhteistyötä muiden vammaisjärjestöjen sekä FIBSin kanssa.

Päivitetty: 06.02.2017