Kuva: Risto Musta

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliiton tapahtumakalenteri jäsenille, kevät 2024 (pdf, 1 Mt)

Tällä hetkellä koulutamme enimmäkseen etänä! Etäkoulutukset mahdollistavat osallistumisesi paikasta huolimatta. Koulutuksemme ovat vuorovaikutuksellisia, ja jokaisella osallistujalla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin sekä esittää kysymyksiä.

Saat linkin koulutukseen sähköpostitse. Osallistuminen on helppoa ja vaivatonta. Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin koulutuksiin, etäyhteyksiin ja osallistumiseen liittyen.

Verkkokursseja ja tilauskoulutusta muille kuin jäsenillemme tarjoaa Kehitysvammaliiton 100-prosenttisesti omistama yritys Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy.

saavuta.fi

Uudenlaiset selkomateriaalit oppimisen tukena

Ajankohta: 22.9.2016

Koulutuksen kohderyhmä

Ammatillisen koulutuksen opettajat, ohjaajat, opinto-ohjaajat, opiskelijahuollon työntekijät ja
hallinnon ammattilaiset.

Koulutuksen sisältö

Perehdytään selkokielen periaatteisiin, tutustutaan selkokielen kirjoitusohjeisiin sekä puheen käyttämiseen erilaisissa selkomateriaaleissa. Lisäksi tutustutaan selkoilmaisuun videoissa, animaatioissa, kuvasarjoissa ja e-kirjoissa.

Sisällöt:

• selkokieli ja kirjoitusharjoitukset
  • selkokieli ja ääneen lukeminen
  • uudenlaiset selkoaineistot ja selko-oppimateriaalit
  • selkokielisten opetusaineistojen laatiminen

Koulutuksen ohjelma.

Osallistuminen

Opetushallitus ei vastaa mahdollisista majoitus-, ruokailu-, ja matkakuluista eikä sijaisten järjestämisestä aiheutuvista kuluista.

Viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä

Viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä on 1.9.2016.

Koulutusinfo

• Koulutuksen toteutumisesta tai peruuntumisesta lähetetään vielä erillinen vahvistus sähköpostitse viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. Tämä on hyvä huomioida matka- ja majoitusvarauksia tehdessä.
  • Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia saatetaan ottaa vastaan mikäli koulutuksessa on tilaa. Huomioitahan kuitenkin, että veloituksetonta peruutusta ei tällöin ole enää mahdollista tehdä.
  • Erikoisruokavalioista: Pystymme etukäteen pyydettäessä huomioimaan vain yleisimmät ruoka-aineallergiat: vähälaktoosinen, laktoositon, gluteeniton, maidoton.

Matkat ja majoitus

Osallistujat vastaavat itse matka- ja majoitusjärjestelyistään sekä matkakuluistaan.

Koulutus liittuu koulutuskokonaisuuteen:

KOULUPOLULTA URAPOLULLE? Ammatillisen erityisopetuksen vaihtoehtoja

Koulutuksen tavoite

Tavoitteena on käydä keskustelua kehitysvammaisten koulutuksen erityispiirteistä ja oppimisen tuen tarpeista sekä toimivista menetelmistä ja hyvistä käytännöistä. Uuden tiedon avulla voidaan lisätä ammatillisen opetuksen henkilöstön valmiuksia toteuttaa yksilöllistä opetusta ja vahvistaa oppilaiden oikeutta merkitykselliseen opetukseen.

Koulutuksen toteutus

Koulutus toteutetaan viitenä modulina, jotka voidaan suorittaa kokonaisuutena tai valita yksittäisinä kursseina. Aloitusseminaarissa luodaan katsaus kehitysvammaisten koulutusmahdollisuuksiin ja etsitään ammatillisen koulutuksen ehdotuksia siihen, millaisia kansalaistaitoja kehitysvammaiselta kansalaiselta vaaditaan nyky-yhteiskunnassa. Kolme koulutusmodulia keskittyy pedagogisiin työvälineisiin, joilla voidaan edistää kehitysvammaisen nuoren oppimista. Koulutuskokonaisuus päättyy seminaariin, jossa keskitytään vammaisten ja osatyökykyisten työllistymisen kysymyksiin ja siirtymiin koulutuksesta työelämään.

Koulutusmodulit

Seminaari: Kehitysvammainen nuori ja kansalaistaidot
18.11.2015 Oulu ja 25.11.2015 Helsinki

Uudenlaiset selkomateriaalit oppimisen tukena
18.2.2016 Helsinki ja 22.9.2016 Seinäjoki

Oppijan oman toiminnan ohjauksen vahvistaminen
17.3.2016 Helsinki ja 6.10.2016 Helsinki

Tulevaisuuden suunnittelu osana ammatillista opiskelua ja opetuksen järjestämistä
15.9.2016 Helsinki ja 22.11.2016 Kuopio

Seminaari: Koulusta töihin seminaari
30.11.2016 Helsinki

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista, toimistokuluina veloitetaan 40 euroa.
Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus (kopio lääkärintodistuksesta tulee esittää), toimistokuluina veloitetaan 40 euroa.

Mikäli henkilö on estynyt tulemasta paikan päälle sairauden tm. ylivoimaisen esteen vuoksi, voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen koulutuksen käytännönjärjestäjälle. Tällöin emme peri peruutusmaksua.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

OsallistumismaksuMaksuton. Opetushallituksen tukemana (maksuton opetushenkilöstön täydennyskoulutus) seminaariin otetaan 20 osallistujaa. Samasta oppilaitoksesta voi osallistua 1-3 henkilöä.
PaikkakuntaSeinäjoki
PaikkaCumulus Seinäjoki