Tikas

Tikas on erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden tieto- ja viestintäteknologiataitojen (TVT) opettamiseen kehitetty pedagoginen koulutusmalli, jonka tavoitteena on tarjota helpompi ja yksilöllisempi tapa oppia TVT-taitoja.

Opeta tietotekniikkaa helpommin

Tikas-koulutusmalli on tukenut ja edistänyt oppimisessa tukea tarvitsevien tieto- ja viestintäteknologian perustaitojen opiskelua vuodesta 2000 lähtien. Sen avulla oppilaitokset ja erilaiset koulutusorganisaatiot voivat järjestää erityisryhmien tarpeet huomioivaa TVT-opetusta.

Koulutusmallista hyötyvät mm. kehitysvammaiset, ikäihmiset, autistit, yksilöllisen oppimissuunnitelman mukaisesti opiskelevat, luki- ja oppimisvaikeuksia omaavat, maahanmuuttajataustaiset sekä monikieliset, joilla on rajoittunut suomen kielen taito. Koulutusmallia hyödynnetään yhä enemmän ja laajemmin myös yleisopetuksessa.

Tikas-opetusta annetaan n. 130 oppilaitoksessa ja koulutusorganisaatiossa. Koulutettuja Tikas-opettajia on lähes 500, ja Tikas-todistuksia on myönnetty n. 5500 (syksy 2010).

Tikas-koulutusmallin osa-alueet

Tikas koostuu

• opetushenkilöstölle suunnatusta täydennyskoulutuksesta
  • opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen kehitetyistä työkaluista, joihin lukeutuvat
    • Tikas-opetussuunnitelma
    • Tikas-arviointilomakkeet
    • Tikas-sanasto
    • selkokieliset oppikirjat
    • materiaalipankki
    • Tikas-todistukset.

Lisätietoa koulutusmallista ja Tikas-oppikirjoista Tikaksen internetsivuilta (www.tikas.fi).

Materiaalitilaukset Oppimateriaalikeskus Opikkeen verkkokaupasta (www.opike.fi), puhelimitse 09 3480 9350 tai sähköpostitse

Kehitysvammaliitto
Oppimateriaalikeskus Opike / Tikas