Testamenttilahjoitus

Auta kehitys- ja puhevammaisia ihmisiä pois marginaalista
– Tietoa testamenttilahjoituksesta

Unelma yhdenvertaisuudesta

Oletko koskaan miettinyt, että testamenttilahjoituksella voit suoraan antaa tukesi työlle, jota arvostat? Testamentilla voit ilmaista tahtosi siitä, kuinka ja kenelle haluat jakaa omaisuuttasi. Tiesitkö, että jos lähempiä perillisiä ei ole eikä testamenttia ole tehty, päätyy omaisuutesi valtiolle?

Muistamalla Kehitysvammaliittoa testamentissasi autat meitä auttamaan kehitys- ja puhevammaisia ihmisiä pois marginaalista. Autat heitä niin, etteivät he putoa yhteiskunnan ulkopuolelle ja syrjäydy.

Testamenttilahjoitukset turvaavat työmme jatkuvuutta. Muistamalla Kehitysvammaliittoa testamentissasi olet mukana toteuttamassa yhdenvertaisuuden unelmaa.

Yleishyödyllisenä järjestönä Kehitysvammaliiton ei tarvitse maksaa testamenttilahjoituksesta veroa, joten varat menevät kokonaisuudessaan toimintaamme.

Kiitän lämpimästi, että harkitset tukeasi Kehitysvammaliiton työlle!

Marianna Ohtonen
Kehitysvammaliiton toiminnanjohtaja

Ihmisarvon kunnioitus työmme lähtökohtana

Kehitysvammaliiton perustamiskirjan allekirjoittivat joulukuussa 1951 Suomen Kirkon Sisälähetysseura, Orpojen Ystävät, Helsingin Diakonissalaitos, Seinäjoen Piirisairaala, Nuorten Ystävät ja Helsingin kaupunki. Liitto perustettiin yhteistyö- ja edunvalvontajärjestöksi alan toimijoille. Tärkeänä tehtävänä oli kouluttaa kehitysvamma-alan työntekijöitä ja levittää tietoa kehitysvammaisuudesta. Työtämme on alusta asti ohjannut vankka arvopohja ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen.

Tänään olemme vammaisalan järjestö, jonka tehtävänä on edelleen toimia kehitys- ja puhevamma-alan yhteistyöfoorumina ja suunnannäyttäjänä. Työmme perustana on YK:n sopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista, jonka Suomi ratifioi 10.6.2016.

Korostamme tänään, että vammaisten henkilöiden tulee saada osallistua kaikkeen itseänsä koskevaan päätöksentekoon. Itsemääräämisoikeus kuuluu myös kehitys- ja puhevammaisille ihmisille. He haluavat elää tavallista elämää meidän kaikkien joukossa, pois marginaalista.

Tahdotko sinä auttaa ja vaikuttaa?

Jos sinulle on tärkeää, että myös kehitys- ja puhevammaiset ihmiset saavat tarvitsemansa, auta meitä auttamaan. Kehitysvammaliitto tukee vammaisten henkilöiden itsenäistä elämää kouluttamalla, tutkimalla, tekemällä oppimateriaaleja ja kehittämällä palveluja. Toimintamme on monipuolista, ammattitaitoista ja kattaa ihmisen koko elinkaaren.

Testamentissasi voit ohjata lahjoituksen Kehitysvammaliiton työhön yhdenvertaisuuden puolesta tai kohdentaa sen esimerkiksi kehitys- ja puhevammaisten nuorten työllistämiseen, selkokielisen kirjallisuuden tuottamiseen, alkoholin vaurioittamien FASD-nuorten vertaisryhmätoimintaan tai vaikka ammattikoulutuksen kehittämiseen Sansibarissa. Vai onko jokin muu tarkoitus lähempänä sydäntäsi? Keskustelemme mielellämme kanssasi myös kahden kesken. Yhteystiedot löydät lopusta.

Avuksi testamentin tekemisessä

Jos tahdot muistaa Kehitysvammaliittoa testamentissasi, voit miettiä esimerkiksi seuraavia lahjoitustapoja:

• asunto- ja kiinteistövarallisuuden testamentti
  • prosenttiosuus kiinteästä omaisuudesta
  • rahasumma
  • testamenttilahjoituksen kohdistus

Lisätietoa testamenteista löytyy muun muassa sivustolta www.laki24.fi.

Voimme myös yhdessä miettiä, miten parhaiten voit hoitaa asian lain vaatimalla tavalla esimerkiksi oman pankkisi palvelujen kautta.

Ota yhteyttä!

Sisko Rauhala