Kaikki kuvaa -kilpailu

Kaikki kuvaa on elokuvakilpailu 8-19-vuotiaille. Tämän vuoden teemana on yhdenvertaisuus, ja Kehitysvammaliitto on kisan pääyhteistyökumppani. Kilpailu on osa itsenäisyyden juhlavuoden Suomi 100 -ohjelmaa.

Mitä välii?

Kehitysvammaliitolla on kilpailussa oma sarja, jonka nimi on Mitä välii? Siihen toivotaan elokuvia, jotka käsittelevät vammaisuutta ja yhdenvertaisuutta. Mitä yhdenvertaisuus tarkoittaa, missä se näkyy? Onko vammalla väliä?

Kaikki me olemme erilaisia, mutta samanarvoisia. Erilaisuus on siistiä! Kaikki voivat osallistua ja olla mukana yhteisissä jutuissa, jos niin halutaan. Mitä pitää tehdä, että kaikki pääsevät mukaan eikä ketään jätetä ulkopuolelle?

Osallistu leffakilpailuumme ja voita 500 euron palkinto!

Videoissa voi pohtia esimerkiksi samanlaisuuden ja erilaisuuden teemoja – sitä mikä meitä ihmisiä erottaa toisistamme ja mikä yhdistää ja miten raja-aidoista voisi päästä eroon. Elokuva voi käsitellä asenteita, ihmisten käyttäytymistä tai toimintatapoja, elinympäristöä tai olosuhteita.

Aiheen käsittelytapa on vapaa. Elokuva voi kertoa tositapahtumista tai olla mielikuvitusta. Se voi olla liikkuvaa kuvaa, animaatiota, musiikkivideo, dokumentti… Se saa olla vakava tai hauska, se saa olla herkkä tai rankka. Pääasia, että se herättää tunteita, siinä on oivallusta ja se haastaa katsojan kohtaamaan omia ennakkoluulojaan ja ravistelee ajattelemaan.

Kehitysvammaliiton kilpailusarjan voittajalle on luvassa 500 euron palkinto ja yleisön suosikille sata euroa.

Kuka tahansa 8-19-vuotias voi osallistua. Voit tehdä elokuvan yksin tai ryhmätyönä. Kilpailuaika on 1.2.-31.3.2017. Kilpailun suojelijana toimii Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Kaikki kuvaa -kilpailun 2017 järjestää tuotantoyhtiö Amazement. Kilpailu järjestetään jo viidettä kertaa, aiempina vuosina tuhannet lapset ja nuoret eri puolilla Suomea ovat tehneet kilpailuun satoja elokuvia.

Finalistit palkitaan kilpailun huipentavassa palkintogaalassa Helsingissä toukokuussa. Yleisö saa äänestää voittajasuosikkiaan kaikista kilpailuelokuvista. Kisan voittajaelokuvat esitetään toukokuussa myös elokuvateattereissa useilla paikkakunnilla eri puolilla Suomea.

Yhdenvertaisuus?

Mitä YK:n vammaissopimus sanoo yhdenvertaisuudesta? Se sanoo muun muassa, että vammaisia ihmisiä tulee kohdella samalla tavalla kuin muita ihmisiä. Vammaisten syrjintä on kielletty. Osallistumisen esteet on poistettava. Jokaisella on oikeus itsenäiseen elämään, asumiseen ja liikkumiseen. Vammaisilla ihmisillä on oikeus saada opetusta tavallisessa koulussa. Kaikilla on oikeus perustaa perhe. Vammaisilla ihmisillä kuten muillakin on oikeus työhön ja vapaa-ajan viettoon. Lue lisää YK-sopimuksen selkokielisestä tiivistelmästä (pdf).

Tarvitset ehkä lisätietoa kehitysvammaisuudesta. Kehitysvamma tarkoittaa vammaa, joka vaikuttaa oppimiseen ja ymmärtämiseen. Lue lisää sivuiltamme kehitysvammaisuus pähkinänkuoressa ja katso parin minuutin mittainen selkovideomme Mikä on kehitysvamma (YouTubessa).

Kehitysvammaisten ihmisten omia kertomuksia löydät Verneri.netin selkokielisiltä sivuilta: verneri.net/selko/omat-jutut/

Jos haluat perehtyä kehitysvammaisuuteen perusteellisesti, laaja tietopaketti löytyy Verneri.netistä.

Tai ehkä haluat kertoa yhdenvertaisuudesta puhevammaisuuden näkökulmasta. Miltä tuntuisi, jos et pystyisi puhumaan? Lisätietoa puhevammaisuus pähkinänkuoressa ja video Puhumaton ei ole olematon (YouTubessa).

Lisätietoa puhevammaisuudesta myös Papunetin sivuilta.

Toivottavasti saat näistä inspiraatiota ja kipinän elokuvaan!

Tee video, jolla on merkitystä, ja osallistu kilpailuun!

Lisätietoa Kaikki kuvaa -kilpailusta ja ohjeet osallistumiseen: www.kaikkikuvaa.fi
Lisätietoa Mitä välii? -kilpailusarjasta: viestintäpäällikkö Anneli Puhakka, Kehitysvammaliitto, p. (09) 3480 9217, anneli.puhakka (at)kvl.fi

Päivitetty: 01.02.2017