Opinnoista suoraan työelämään

Essi Hakasalon polku työelämään on kulkenut suoraviivaisesti koulunpenkiltä harjoittelujen ja työkokeilun kautta palkkatyöhön. Paikkana on ollut sama yksityinen Toimintapiste Rasti Helsingin Pitäjänmäellä. Työnantajana 24-vuotiaalle keittiöapulaiselle toimii Toimintakeskus Rastin Kannatusyhdistys ry.

Tuetun työn asiakkaaksi jo opiskeluaikana

Essi Hakasalo opiskeli Helsingin Diakoniaopistossa, jossa hän suoritti kotitalous- ja kuluttajapalvelujen perustutkinnon vuosina 2009 – 2012. Opiskeluihin kuului työssäoppimisen jaksoja, jotka hän suoritti Toimintapiste Rastissa.

Helsingin kaupungin tuetun työn asiakkaaksi Essi pääsi jo opiskeluaikana. Yhteistyö koulun ja tuetun työn palvelujen välillä on havaittu tärkeäksi väyläksi auttaa nuoria kehitysvammaisia pääsemään palkkatöihin.

”On tärkeää, että koulussakin uskotaan kehitysvammaisten oppilaiden mahdollisuuksiin päästä palkkatöihin,” toteaa työvalmentaja Satu Westerholm.

Tukityöllistettynä palkkatöihin

Opiskelujen päätyttyä Essi ilmoittautui työvalmentajansa avustuksella TE-toimiston asiakkaaksi, jonka kautta hän pääsi ensin työkokeiluun ja sitten tukityöllistettynä palkkatöihin. Tukityöllistetyn työntekijän työnantajalle maksetaan muun muassa palkkatukea. Työvalmentaja auttaa tarvittaessa palkkatuen hakemissa.

Kaiken kaikkiaan työvalmentaja Satu Westerholmin rooli on tätä nykyään melko vähäinen, sillä työpaikalla osataan hyvin ottaa huomioon Essin tarpeet. Satu Westerholm lähinnä auttaa Essiä lomien sopimisessa ja muistuttaa palkkatuen hakemisesta.

Palkkatuen määräaikaisuus stressaa

Palkkatukea Essin työnantaja joutuu hakemaan uudelleen joka vuosi ja se aiheuttaa suuresti stressiä niin Essille kuin työnantajalle.

”On todella ikävää elää epätietoisuudessa jatkuuko tuki seuraavan vuonna vai ei”, toteaa vastaava ohjaaja Elina Rauhala. Sekä Essi että Elina toivovat, että tukipäätös voitaisiin tehdä pidemmäksi aikaa kerrallaan.

Työkokeilu kannattaa

Essi Hakasalo pitää työstään ja kehottaa kaikkia menemään työkokeiluihin: ”silloin työnantaja näkee, että osaat työn.”

Samalla työntekijä saa oikeanlaisen käsityksen työstä ja siitä onko työ sellaista, mitä haluaa tehdä.

”Kivointa on kun saa olla asiakkaiden kanssa ja auttaa heitä. Töihin on kiva tulla joka päivä,” Essi toteaa.

Teksti ja kuva: Mira Vihmo

Tue kehitysvammaisten nuorten työllistymistä. Lahjoita.

Päivitetty: 27.10.2016