Tuetusti palkkatyöhön

Heikki Oksanen on 30-vuotias porrassiivoja. Hänen työpaikkansa on Asunto Oy Helsingin Itämerenkatu 12. Heikki Oksanen aloitti työpaikassa ensin lomittajana heinäkuussa 2015 ja työsopimus allekirjoitettiin kuukausi myöhemmin.

Työnantajalla halu auttaa vaikeassa työllisyystilanteessa olevia

Heikki Oksasen työpaikka löytyi Helsingin kaupungin tuetun työllistymisen palvelun kautta. Asunto-osakeyhtiön hallituksen jäsen Päivi Mäkelä otti palveluun yhteyttä ja kertoi heidän haluavan työllistää kaksi kehitysvammaista henkilöä siivoustöihin. Työhön tarvittiin henkilöitä, joilla on kokemusta siivouksesta, ja mahdollisesti myös koulutusta. Näin Heikki Oksaselle aukeni mahdollisuus saada töitä.

Aluksi työnantajana toimi sosiaalinen yritys Lakiston Palvelut Oy. Tuetun työn työntekijät suoriutuivat työtehtävistään moitteettomasti ja siivouksen jälki oli heidän myötä myös parantunut selvästi. Melko pian Asunto Oy:ssä oltiinkin valmiita ryhtymään työnantajiksi.

Paljon erilaista kokemusta

Heikki Oksasella on kirjava tausta. Hän on ehtinyt työskennellä Omniasta laitoshuoltajaksi valmistumisen jälkeen muun muassa ISS:n palveluksessa siivoojana Helsingin päärautatieasemalla ja Ruskeasuon hammaslääketieteenlaitoksella välinelähettinä. Väliin on mahtunut työttömyys- ja sairauslomajaksoja. Nykyisin Heikki on osa-aikaeläkkeellä, joten työaika ja palkka on soviteltu yhteen eläkkeen kanssa.

Työvalmentajan tuella

Työvalmentaja Mirja Weckman on ollut Heikki Oksaselle tärkeä tuki. Mirja Weckman jäi kesällä eläkkeelle ja hänen tilalleen tuli Pirjo Niskakoski. Työvalmentaja käy kahden viikon välein Heikin luona työpaikalla ja tällöin aina varmistetaan, että hommat sujuvat halutulla tavalla. Työvalmentajaa tarvintaan erityisesti silloin, jos työ tehtävissä tai työpaikalla tulee muutoksia. Työnantajaa työvalmentaja on auttanut muun muassa palkkatuen hakemisessa.

Tärkeää tuntea itsensä hyödylliseksi

Työ on Heikki Oksaselle tärkeää, vaikka ei se hänen sanojensa mukaan nyt hullun hauskaa olekaan. ”Minulle on tärkeä, että saan tuntea itseni hyödylliseksi tässä yhteiskunnassa.” Oksaselle on myös ratkaisevaa se, että voi työskennellä osa-aikaisesti. Työnantajalla olisi tarjota enemmänkin työtunteja, mutta tällä hetkellä kaksi päivää viikossa on juuri sopiva määrä.

Teksti ja kuva: Mira Vihmo

Tue kehitysvammaisten nuorten työllistymistä. Lahjoita.

Päivitetty: 03.11.2016