Elinikäisen oppimisen yksikkö (Opike)

Elinikäisen oppimisen yksikkö tukee kehitys- ja puhevammaisten ihmisten elinikäistä oppimista eri ikävaiheissa ja erilaisissa ympäristöissä.

Edistämme tätä kehittämällä, suunnittelemalla, tuottamalla ja julkaisemalla materiaaleja kehitys- ja puhevammaisten henkilöiden sekä heidän lähihenkilöidensä ja ammattihenkilöiden tarpeisiin. Tavoitteena on myös lisätä asiantuntijoiden, ammatti-ihmisten ja lähihenkilöiden osaamista ja ammattitaitoa.

Elinikäisen oppimisen yksikkö vastaa Kehitysvammaliiton myytävien julkaisujen tuottamisesta ja jakelusta sekä messu- ja näyttelytoiminnasta.

Tuotteemme perustuvat kotimaiseen kehittämistyöhön, jota tehdään yhdessä opetuksen, kasvatuksen ja kuntoutuksen ammattilaisten kanssa.

Tavoitteenamme on antaa erityistä tukea tarvitseville henkilöille

• tunne omasta itsestä aktiivisena toimijana, joka voi vaikuttaa omiin asioihinsa
  • kokemus siitä, että heillä on osaamista, kykyjä, tietoja ja taitoja
  • tuntemus siitä, että he ovat sinnikkäitä, sisukkaita ja haluavat työskennellä pitkäjänteisesti
  • mahdollisuus kasvaa tasavertaiseksi yhteiskunnan jäseneksi.

Tuotekehitystyön ja materiaalituotannon lisäksi koulutamme ammattihenkilöstöä ja opastamme tuotteittemme käytössä. Materiaalituotannon tukena toimii erilaisia tuotekehitys- ja testausryhmiä, joihin kuuluu sekä erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä että asiantuntijoita.

Tarkoituksenamme on lisätä vuorovaikutusta, jotta voimme paremmin palvella kenttää materiaalituotannossa, kehittämistyössä ja koulutuksessa sekä toimia foorumina ajatusten ja osaamisen jakamisessa. Otamme mielellämme vastaan palautetta ja kuulemme uusista tuoteideoista.

Teemme myös kansainvälistä yhteistyötä. Työ sisältää kehittämisprojekteja, ulkomaisten tuotteiden muokkaamista Suomen oloihin sopivaksi sekä koulutusta ja konsultointia.

Tieto- ja viestintätekniikan koulutusmalli Tikas

Tikas on erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden tieto- ja viestintätekniikkataitojen (TVT) opettamiseen kehitetty pedagoginen koulutusmalli, jonka tavoitteena on tarjota helpompi ja yksilöllisempi tapa oppia TVT-taitoja. Tikaksella on myös oma internetsivustonsa Tikas.fi, joka tarjoaa tietoa Tikas-tuotteista ja -palveluista. Tikas-tuotteita voit tilata kätevästi verkkokaupastamme.

Opike.fi

Opike.fi-verkkosivuilla toimii kauppa, josta voi tilata Kehitysvammaliiton materiaaleja. Lisäksi sivuilla on tietoa koulutuksistamme.

Opike-tuoteluettelo

Julkaisemme vuosittain Opike-tuoteluettelon, johon on koottu Kehitysvammaliiton tuotteet. Tuoteluettelon saa tilattua maksutta joko sähköpostitse osoitteesta opike(at)kvl.fi tai puhelimitse numerosta 09 3480 9350.

Opike-tuoteluettelo verkossa (www.opike.fi)

Tuotemyynti ja -esittely

Verkkokaupan lisäksi Kehitysvammaliiton tuotteita voi ostaa Opike-kaupasta. Kauppa sijaitsee Helsingin Malmilla osoitteessa Viljatie 4 A (4. krs), 00700 Helsinki. Kauppa on avoinna asiakkaille tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 12 – 16. Tuotetilaukset ja tiedustelut numerosta 09 3480 9350.

Opike-kaupan lisäksi tuotteisiin voi tutustua myös myyntinäyttelyssämme
(Viljatie 4 C, 2. krs.), joka on avoinna sopimuksen mukaan. Ajanvaraus numerosta 09 3480 9354.

Meillä on myyntinäyttely myös Pieksämäellä Seurakuntaopiston kirjaston yhteydessä osoitteessa Huvilakatu 31, 76130 Pieksämäki. Se on avoinna lukukausien aikana ma, ti, to klo 10 – 18, ke 8 – 16, pe ja aattoina klo 10 – 14.

Tämän lisäksi materiaaleja on esillä alan messuilla ja muissa koulutustapahtumissa.

Lisätietoja tuote-esittelyistä saa tuotepäällikkö Kai Piiparilta.

Postituslista

Liity postituslistallemme! Saat sähköpostitse aina viimeisimmän tiedon uusista tuotteista ja tapahtumista. Postia lähetetään 3 – 4 kertaa vuodessa.

Liity postituslistalle

Kehitysvammaliitto
Elinikäisen oppimisen yksikkö
Viljatie 4 C

p. 09 348 090 (vaihde)
opike(at)kvl.fi

Seuraa meitä myös Facebookissa (www.facebook.com) ja Twitterissä (www.twitter.com).

Päivitetty: 30.03.2015