Sillalla-seminaari tarjoaa uusinta tietoa ja käytännön ideoita puhevammaisen henkilön vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukemiseen sekä tietotekniikan käyttöön opetuksessa ja kuntoutuksessa. Koulutus on suunnattu erityisesti opetuksen, kuntoutuksen sekä sosiaali- ja terveysalan henkilöstölle.

Sillalla-seminaari järjestetään 14.–15.3.2024 Paasitornissa Helsingin Siltasaaressa sekä verkossa.

Paikan päällä osallistuville: seminaarin luennot ja laaja näyttely, lounas- ja kahvitarjoilut.
Luennot striimataan seminaarin aikana ja luentotallenteet ovat katsottavissa noin kahden viikon ajan seminaarin jälkeen.

Verkossa osallistuville: luentojen striimaus seminaarin aikana.
Luentotallenteet ovat katsottavissa noin kahden viikon ajan seminaarin jälkeen.
Sillalla-seminaarin ohjelma ja esitelmien tiivistelmät (pdf).

Ohjelmatiedot

Torstai 14.3.2024

09.00 Ilmoittautuminen alkaa ja näyttely avautuu. Aamupala.

KAIKILLE YHTEINEN OHJELMA
10.00 Tervetuloa Sillalla-seminaariin (Eija Roisko, seminaarin puheenjohtaja, Tikoteekki)
10.15 Exploring interactions involving non-speaking children: Using the principles and practices of conversation analysis to inform clinical interventions. (Keskustelunanalyysin avulla hankittu tieto tukee puhevammaisten lasten kommunikoinnin kuntoutuksen suunnittelua) (Dr Michael Clarke, Department of Speech, Language and Hearing Sciences, San Francisco State University)
11.30 Keskustelu: edellisen luennon anti käytännön työhön
12.00 Tauko ja näyttelyyn tutustuminen
12.15  Tulevaisuuden teknologiat vuorovaikutuksessa ja kommunikoinnissa (Johanna Virkki, Tenure track -professori)

13.00 Lounastauko ja näyttelyyn tutustuminen

SESSIO I
14.15 Multimodaalinen vuorovaikutus ja autismi (Terhi Korkiakangas, psykologian tohtori, tutkija ja kouluttaja). Luentotallenne.
15.00 Tauko, iltapäiväkahvi ja näyttelyyn tutustuminen
15.30 Selkokieli vuorovaikutuksessa (Leealaura Leskelä, Selkokeskuksen kehittämispäällikkö)
16.15 Kuvatuen mukauttaminen (Maija Ylätupa, Papunetin suunnittelija)
17.00 Sessio 1 päättyy

SESSIO 2
14.15 Moniammatillinen yhteistyö tukee puhevammaisen lapsen osallisuutta varhaiskasvatuksessa ja koulussa (Anna-Kaisa Antila, puheterapeutti, erityisluokanopettaja; Kaisa Leinonen, puheterapeutti)
15.00 Tauko, iltapäiväkahvi ja näyttelyyn tutustuminen
15.30 Olemuskielinen ihminen voi vaikuttaa elämäänsä muiden tuella (Katja Burakoff, Kaisa Martikainen, puheterapeutit)
16.15 Moniaistinen muistelutyö (Maija Rimpiläinen, hankepäällikkö; Mari Salovaara, hanketyöntekijä)
17.00 Sessio 2 päättyy

Perjantai 15.3.2024

08.30 Näyttely avautuu. Aamupala.

SESSIO 1
9.00 When is looking simply looking and eye-pointing really eye-pointing (Milloin ympärilleen katsominen on pelkkää katselemista ja milloin katseella ilmaistaan viestiä) (Dr Michael Clarke, Department of Speech, Language and Hearing Sciences, San Francisco State University)
10.00 What a difference a Gaze makes (Katseen voima) (Kati ja Henning van der Hoeven)
10.30 Tauko ja näyttelyyn tutustuminen
11.00 Oikeanlaista vuorovaikutusta emotionaalisen kehityksen eri vaiheisiin (Anna-Elina Leskelä-Ranta, johtava psykologi)

SESSIO 2
9.00 Kuntoutuskumppanuus perheen näkökulmasta – kokemuksia avusteisen vuorovaikutuksen kuntoutuksen tutkimushankkeesta (Irina Savolainen, yliopistonlehtori; Anna-Kaisa Antila, puheterapeutti; Eeva Uoti, vanhempi)
9.45 Puheterapeutin ja kommunikaatio-ohjaajan antoisa yhteistyö (Aila Saloranta, puheterapeutti)
10.30 Tauko ja näyttelyyn tutustuminen
11.00 Puheterapeutin ja tulkin yhteistyön mahdollisuudet (Maarit Costiander, puhevammaisten tulkki)
11.30 Vanhemman kokemuspuheenvuoro (Elina Ahmasalo)

12.00 Lounastauko ja näyttelyyn tutustuminen

KAIKILLE YHTEINEN OHJELMA
13.15 Arjen osallisuutta vahvistava kuntoutusyhteistyö (Anu Kinnunen, ammatillinen erityisopettaja)
14.00 Mistä auttaja saa voimavaroja (Ville Ojanen, psykologi, aivotutkija)
14.45 Seminaarin päätössanat (Eija Roisko, Tikoteekin johtaja)
15.00 Seminaari päättyy

NÄYTTELY:
Näyttelyssä alan laitetoimittajat ja toimijat esittelevät uusinta materiaalia.

MAJOITUS:
Osallistujia varten on varattu 1 ja 2 hengen huonekiintiöt Scandic Paasissa. Majoitusvaraukset on tehtävä suoraan hotelliin 1.3.2024 mennessä tai hotellin varaustilanteen mukaan. Varausta tehdessä on mainittava varaustunnus BKEH130324.

Varaa huone osoitteessa http://www.scandichotels.fi/?bookingcode=BKEH130324
tai puhelimitse: +358 9 231 1700
tai sähköpostilla:  paasi@scandichotels.com

Hinnat:
1 hengen huone 137 €/yö
2 hengen huone 157 €/yö
Hintaan sisältyy aamiainen ja maksuton WIFI.

Seminaaripaikan osoite: Helsinki Congress Paasitorni, Paasivuorenkatu 5 A, 00530 Helsinki

OSALLISTUMISMAKSU:
350 €/2 päivää
315 €/2 päivää (Kehitysvammaliiton jäsenet)

TIEDUSTELUT:
tikoteekki@kvl.fi, p. 09-34809 370 tai 09-34809 223
Lisätietoja kongressipaikasta Paasitornin verkkosivuilla

Koulutuksen toteutumisesta tai peruuntumisesta lähetetään vielä erillinen vahvistus sähköpostitse viimeisen ilmoittautumispäivän 23.2.2024 jälkeen. Tämä on hyvä huomioida matka- ja majoitusvarauksia tehdessä. Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia otetaan vastaan, mikäli koulutuksessa on tilaa. Huomioithan kuitenkin, että veloituksetonta peruutusta ei tällöin ole enää mahdollista tehdä. Osallistumismaksu laskutetaan tilaisuuden jälkeen.

Pystymme etukäteen pyydettäessä huomioimaan yleisimmät ruoka-aineallergiat.

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta. Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus (kopio lääkärintodistuksesta tulee esittää), toimistokuluina veloitetaan 40 euroa. Koko maksu peritään, mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.

Mikäli henkilö on estynyt tulemasta paikan päälle sairauden tai muun ylivoimaisen esteen vuoksi, voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen koulutuksen käytännönjärjestäjälle. Tällöin emme peri peruutusmaksua.

Kehitysvammaliiton Tikoteekki pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.