Selkokieli
Kuva: Ann-Britt Pada

Selkokieli

Selkokieli on suomen kielen muoto, joka on helpompaa kuin yleiskieli. Jopa 750 000 suomalaista tarvitsee selkokieltä.

Selkokielestä voi olla hyötyä vanhukselle, joka ei jaksa lukea pitkiä tekstejä. Selkokieltä voi tarvita maahanmuuttaja, joka ei vielä osaa suomea. Selkokieli sopii myös henkilölle, jolla on vaikeuksia lukemisessa tai tekstin ymmärtämisessä.

Selkokielessä kieltä tehdään helpommaksi monella tavalla. Selkokielessä vältetään esimerkiksi vaikeita sanoja ja suositaan lyhyitä lauseita.

Kehitysvammaliiton Selkokeskus jakaa tietoa selkokielestä. Selkokeskus kouluttaa kirjoittamaan selkokielellä. Selkokeskus auttaa niitä, jotka haluavat oppia sanomaan asiat niin, että kaikki ymmärtävät.

Selkokeskus julkaisee Selkosanomat-lehteä. Siinä kerrotaan ajankohtaisia asioita ja uutisia helpolla kielellä.

Selkosanomat

Selkokielisen tekstin tai verkkosivun tunnistaa tästä merkistä:

Selkotunnus