HYP-koulutus

HYP-käynnistäjäkoulutus

Tikoteekin Suomeen tuoman ja kääntämän HYP-toimintamallin on kehittänyt australialainen puheterapeutti Sheridan Forster. Malli on englanniksi Hanging Out Program (HOP).

Huomioivan yhdessäolon malli antaa sysäyksen yhdessäoloon vuorovaikutuksessa paljon tukea tarvitsevien ihmisten kanssa. HYP on helppo ottaa käyttöön ryhmäkodeissa, päivätoimintayksiköissä, kouluissa ja päiväkodeissa.

HYP-koulutus on tarkoitettu vaikeasti puhevammaisten ihmisten yhteisöille, jotka haluavat ottaa HYP-mallin käyttöön yhteisössään. Koulutuksessa käydään läpi HYP-mallin tausta-ajatusta, materiaaleja ja toteuttamista sekä sitä, miten HYP-käynnistäjä vie mallin myös uuteen yhteisöön.

Aika: 3.10.2019 klo 12 – 15
Paikka: Kehitysvammaliitto, Viljatie 4 B, 2 krs. (Opike-tila), 00700 Helsinki
Kouluttajat: erityisasiantuntija, puheterapeutti Kaisa Martikainen
Hinta: 95€
Ilmoittautuminen: 19.9.2019 mennessä sähköisellä lomakkeella
(www.kehitysvammaliitto.fi)
Tiedustelut järjestelyistä: tikoteekki(at)kvl.fi tai 09-3480 9223 (osastosihteeri Marjo Timonen)
Tiedustelut sisällöistä: kaisa.martikainen(at)kvl.fi tai 09-3480 362 tai puh. 09-3480 9370 (Tikoteekin toimisto)

Tulosta HYP-esite (pdf)

HYP-käynnistäjäkoulutus -video

HYP-käynnistäjäkoulutus on saatavilla myös videomuodossa. Koulutusvideo katsotaan USB-muistitikulta. Videon näyttäminen tietokoneelta koulutusryhmälle edellyttää datatykkiä tai vastaavaa sekä hyvää äänentoistoa (esim. erilliset kaiuttimet). Koulutuksen onnistuminen edellyttää, että tilaisuudella on vetäjä, joka määrittää mm. keskustelujen pituuden esityksen aikana. Videokoulutus ei sisällä muuta HYP-materiaalia, vaan tilaaja voi tulostaa HYP-oppaan Papunet-sivustolta.

Kouluttajat: erityisasiantuntija Kaisa Martikainen ja asiantuntija Katja Burakoff
Koulutuksen suunniteltu kesto: 3 tuntia (sisältää keskusteluihin varatun ajan ja 15 min. tauon)
Hinta: 450 €
Tilaukset: Videokoulutus tulee tilata noin kuukausi ennen suunniteltua koulutuksen ajankohtaa. Video on katseltavissa USB-tikulta viikon ajan. USB-tikku on kopiosuojattu ja ajastettu. Tilaukset osoitteesta tikoteekki@kvl.fi