SähköSANOMA

– Kommunikointitaulusto Windows-käyttöjärjestelmälle

SähköSANOMA on tarkoitettu lapsille ja nuorille, jotka jo hallitsevat laajan kommunikointikansion käyttöä. SähköSANOMA mahdollistaa monipuolisen lausetasoisen kommunikoinnin. Se sisältää yhteensä yli 3000 kuvaa jaoteltuina 18 kategoriaan. SähköSANOMAn jokaisella sivulla on eri sanaluokkien sanoja lauseiden muodostamista varten. Haluttu viesti muodostetaan sana sanalta ja kielellinen taivutin muokkaa puheen sujuvaksi suomeksi.

SähköSANOMA-taulustot löytyvät Speaking Dynamically Pro -, Communicator 5 – sekä Grid 3 -kommunikointiohjelmille rakennettuina. Kaikki nämä ohjelmat toimivat Windows-tietokoneella tai -tabletilla.

SähköSANOMAn eri versiot perustuvat SANOMA 24 (päiväkotisanasto) ja SANOMA 48 (koulusanasto) kommunikointikansioiden sanastoihin. Tabletin näkymä vastaa kansion aukeamaa Speaking Dynamically Pro- sekä Communicator 5 -kommunikointiohjelmissa. Sen sijaan Grid 3:ssa näkymä on hieman erilainen. Vasen ja oikea reuna avautuvat painikkeiden alta.

SähköSANOMAn käyttöön Boardmaker with Speaking Dynamically Pro 6 -kommunikointiohjelman kanssa tarvitaan Bitlipsin (1.1.1) puhesynteesiohjelma sekä Tikoteekki-taivutin. Tikoteekki-taivutin toimii vain laitteessa, johon on asennettu Java-ohjelma. Tikoteekki-taivutin on mukana SähköSANOMA-muistitikulla. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää DialoQ taivutinta, joka sisältää Nuancen puhesynteesiohjelman.

SähköSANOMAn käyttöön Communicator 5 -kommunikointiohjelman tai Grid 3 -kommunikointiohjelman kanssa tarvitaan DialoQ taivutin (sisältää Nuancen puhesynteesiohjelman).

Puhevammainen henkilö voi saada yksilöidyn SähköSANOMAn ja sen toimintaan liittyvät ohjelmat lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineenä, mikäli hänen katsotaan keskussairaalan apuväline- tai kommunikaatiokeskuksen arvioinnissa hyötyvän siitä. Lisätietoja kommunikoinnin apuvälinepalveluista: www.tikoteekkiverkosto.fi

SähköSANOMA-käyttöopas /SDP (pdf)
SähköSANOMA-käyttöopas/C5 (pdf)
SähköSANOMA-käyttöopas /Grid 3 (pdf)

Hinta: 110 € Lisenssi on käyttäjäkohtainen.
SähköSANOMA Speaking Dynamically Pro:
Tuotepaketti sisältää SähköSANOMAn 4 eri versiota PCS-kuvilla, Tikoteekki-taivuttimen ja käyttöoppaan.
SähköSANOMA Communicator 5:
Tuotepaketti sisältää SähköSANOMAn 4 eri versiota PCS-kuvilla ja käyttöoppaan.
SähköSANOMA Grid 3:
Tuotepaketti sisältää SähköSANOMAN 2 eri versiota PCS-kuvilla ja 2 eri versiota SymbolStix-kuvilla sekä käyttöoppaan.

Lisätietoja: asiantuntija, puhevammaisten tulkki Virpi Yiannakou puh.09-34809313, virpi.yiannakou(at)kvl.fi ja avustavan tietotekniikan asiantuntija Marina Green-Järvinen, puh. 09-34809375, marina.green-jarvinen(at)kvl.fi

Lasten SähköSANOMA
– Kommunikointitaulusto Windows-käyttöjärjestelmälle

Lasten SähköSANOMA on tarkoitettu pienille lapsille, jotka ovat aloittamassa kommunikointiohjelman käytön harjoittelun. Lasten SähköSANOMAN jokaisella sivulla on sekä eri sanaluokkien sanoja lauseiden muodostamista varten että valmiita ilmaisuja. Aihealueita on kymmenen. Sanasto on jaoteltu eri paikoissa tapahtuviin keskusteluihin. Sanasto vastaa pienen lapsen käyttämiä sanoja kommunikoinnin aloitusvaiheessa. Lasten SähköSANOMA sisältää myös tarinankerronta-osion, jossa voi tehdä erilaisia tarinoita ja lopuksi tulostaa tarinan.

Lasten SähköSANOMA -taulustot löytyvät sekä Speaking Dynamically Pro – että Communicator 5 -kommunikointiohjelmille rakennettuina. Kumpikin ohjelma toimii Windows-tietokoneilla ja -tableteilla. Viesti muodostetaan sana sanalta ja taivutin muokkaa puheen sujuvaksi suomeksi.

Lasten SähköSANOMA -tuotepakettiin sisältyy myös kommunikointikansio, jonka sivut on tulostettu vedenkestävälle paperille. Kansion sisältö vastaa sähköisen tauluston sisältöä.

Lasten SähköSANOMA -käyttöopas/SDP (pdf)
Lasten SähköSANOMA -käyttöopas/C5 (pdf)

Hinta: 80 €
Tuotepaketti sisältää:

• Muistitikun, joka sisältää tauluston, Tikoteekki-taivuttimen (SDP-versiossa), kommunikointikansion sivut, käyttöoppaan
  • Tulostetun käyttöoppaan (pdf)
  • Vedenkestävälle paperille tulostetun kommunikointikansion

Tilaukset: SähköSANOMA tilataan täyttämällä lisenssitilauslomake ja lähettämällä se Tikoteekkiin postitse (Kehitysvammaliitto, Linnoitustie 2 B, 02600 Espoo) tai skannattuna osoitteeseen tikoteekki@kvl.fi.
Vaadittavat ohjelmat:
Lasten SähköSANOMAn käyttö edellyttää, että koneeseen on asennettu joko Boardmaker with Speaking Dynamically Pro 6 tai Communicator 5 –kommunikointiohjelma. Lisäksi koneessa täytyy olla asennettuna

SDP-versiossa:

• Tikoteekki-taivutin (on muistitikulla)
  • Bitlips (1.1.1) puhesynteesiohjelma
  • Java

Communicator 5 -versiossa:

• DialoQ Taivutin (sisältää Nuancen puhesynteesuohjelman)

Communicator 5, Boardmaker with Speaking Dynamically Pro, Bitlips ja DialoQ -ohjelmat on ostettava jälleenmyyjiltä. Tikoteekki ei myy mainittuja ohjelmia.

• Boardmaker with Speaking Dynamically Pro 6 ja Communicator 5 -ohjelmat: Kajo Apuvälineet Oy tai Haltija Oy
  • DialoQ-taivutin (sisältää puhesynteesuohjelma Nuancen): Kajo Apuvälineet Oy
  • Bitlips (1.1.1): Haltija Oy

Lisätietoja: asiantuntija, puhevammaisten tulkki Virpi Yiannakou puh.09-34809313, virpi.yiannakou(at)kvl.fi ja avustavan tietotekniikan asiantuntija Marina Green-Järvinen, puh. 09-34809301, marina.green-jarvinen(at)kvl.fi

Ohjevideot (YouTube/Tikotuubi)

Alla on listat Tikotuubi-kanavalta löytyvistä lyhyistä ohjevideoista. Voit myös tulostaa Opi videoiden avulla -esitteen (pdf) tästä linkistä.

Ohjevideoita kommunikointisisältöjen muokkaukseen SDP-ohjelmassa:

1. Miten monistat olemassa olevan ruudun
  2. Ruudukon koon muuttaminen
  3. Ruudun taustavärin muuttaminen
  4. PCS-kuvan vaihtaminen
  5. Kuvan poistaminen: kolme eri tapaa poista ruudussa oleva kuva
  6. Uuden PCS-kuvan lisääminen
  7. Netistä haetun kuvan lisääminen
  8. Valokuvan lisääminen
  9. Kokonaisen puhutun lauseen vaihtaminen
  10. Uuden kokonaisen puhutun lauseen lisääminen
  11. Useamman kuvan lisääminen kuvatiedostosta