LOVIT® – viisi tekoa, joilla vuorovaikutus onnistuu
LOVIT on vuorovaikutuskumppaneille tarkoitettu muistisääntö. Siihen on tiivistetty viisi tekoa, joita toteuttamalla kumppani voi luoda hyvät edellytykset onnistuneelle vuorovaikutukselle:
- Läsnäolo: Ole aidosti läsnä, kun olet hänen kanssaan. Älä mieti muita asioita.
- Odottaminen: Anna hänelle aikaa. Odota rauhassa elettä, katsetta, viestiä. Älä täytä hiljaisuutta.
- Vastaaminen: Kun hän viestii sinulle, vastaa hänelle. Tee selväksi, että huomasit viestin.
- Ilmaisun mukauttaminen: Viesti hänelle sopivalla tavalla, oli se sitten sanat, viittomat, kuvat, ilme, liike tai hengityksen mukailu.
- Tarkistaminen: Varmista, että ymmärsit oikein, tai haluaako hän jatkaa vai lopettaa.
LOVIT perustuu sensitiiviseen, responsiiviseen vuorovaikutustyyliin ja sosiaalisen konstruktivismin perusajatuksiin.
Vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa on yksi ihmisen perustarpeista. Usein se sujuu asiaa sen kummemmin miettimättä. Kun toisen osapuolen keinot ilmaista itseään ja mahdollisuudet ottaa osaa vuorovaikutukseen ovat vähäisemmät, vuorovaikutuksesta tulee tasa-arvoisempaa, kun lähi-ihminen tulee häntä vastaan tavassaan kommunikoida. Lähi-ihmisen taidot ja mukautumiskyky vaikuttavat ratkaisevasti vuorovaikutuksen onnistumiseen ja siihen, millaiset mahdollisuudet hänen kumppanillaan on osallistua yhteiseen tilanteeseen.
Tikoteekin LOVIT-muistisääntöön on kiteytetty elementit, joiden avulla jokainen voi harjaantua osaavaksi kumppaniksi.
LOVIT-esitteet
Lataa, tallenna ja tulosta LOVIT-esitteet:
LOVIT-videoita
LOVIT – hyvää mieltä kohtaamisiin
Vammaistyön ammattilainen voi löytää yhteisen kielen puhumattomankin ihmisen kanssa. Tikoteekin LOVIT-muistisääntö auttaa ammattilaista sisäistämään, mikä vuorovaikutuksessa on tärkeää. Onnistuneesta vuorovaikutuksesta saa voimaa ja se lisää sekä puhumattoman ihmisen että ammattilaisen hyvinvointia. |
Taaperon vuosi – vanhempi on LOVIT
Vuorovaikutuksen ja kielen kehitys on sosiaalisen yhteistyön tulosta. Kehittyvä lapsi ja hänen vanhempansa ovat tässä yhteistyössä yhtä tärkeitä vaikuttajia, ja lapsi oppii uusia asioita vuorovaikutuksessa lähi-ihmistensä kanssa. Vanhemmat vahvistavat lapsen kehitystä tarjoamalla hänelle sopivassa suhteessa tukea ja kehityshaasteita. Videolla seuraamme taaperoikäisen lapsen ja vanhemman vuorovaikutustilannetta ja sitä, miten vanhempi edistää vuorovaikutusta olemalla läsnä (L), odottamalla (O) ja antamalla tilaa lapsen aloitteille, vastaamalla (V), mukauttamalla ilmaisuaan (I) lapsen tarpeiden mukaan sekä tarkistamalla (T) ymmärsivätkö hän ja lapsi toisiaan. Tikoteekin LOVIT-muistisääntö on kiteytetty näiden onnistuneen vuorovaikutuksen perusperiaatteiden alkukirjaimista. Nämä perusperiaatteet ovat tärkeitä kaikessa vuorovaikutuksessa riippumatta henkilöistä ja tilanteesta, jossa kommunikoidaan. |
Taaperon vuosi – LOVIT leikissä
Videolla seuraamme, kuinka taaperoikäinen lapsi ja vanhempi leikkivät vapaasti yhdessä. Vanhempi kuuntelee lasta ja antaa tilaa hänen aloitteilleen. Leikki on kuin yhteistä keskustelua, johon molemmat vaikuttavat. Leikin aikana vanhempi on LOVIT ja vastavuoroinen ilo vie kehitystä eteenpäin. Tikoteekin LOVIT-muistisääntö on kiteytetty sanojen läsnäolo (L), odottaminen (O), vastaaminen (V), ilmaisun mukauttaminen (I) ja tarkistaminen (T) alkukirjaimista. |
Ohjaaja on LOVIT – Vanhempien ohjaus vuorovaikutuksen kuntoutuksessa
Vuorovaikutuksen kuntoutuksessa tukea tarvitsevan ihmisen läheisten ja kuntouttajan yhteistyö on keskeistä. Videolla seuraamme, kuinka vanhemmat ja puheterapeutti keskustelevat lapsen vuorovaikutuksesta sekä tavoista, joilla vanhemmat voivat tukea lapsensa kommunikointia ja vahvistaa vuorovaikutussuhdettaan häneen. Asiakas- ja voimavaralähtöisessä ohjauskeskustelussa ohjaaja on läsnä (L), odottaa ja antaa tilaa vanhempien aloitteille (O), vastaa (V), mukauttaa ilmaisuaan heidän tarpeidensa mukaan (I) ja tarkistaa yhteisymmärryksen (T). |
LOVIT englanniksi
The FIRST mnemonic helps you connect and interact with other people. It is based on Finnish LOVIT® mnemonic owned by Tikoteekki. |