Kuuluvatko palvelujen käyttäjien näkemykset palveluja suunniteltaessa ja niitä järjestettäessä? Miten varmistetaan, että ihmisten itsensä näkemykset ja kokemukset ohjaavat meitä oikeaan suuntaan – etenkin nyt, kun käynnissä on mittava palvelujen rakennemuutos?

Tule kuulemaan kehitysvammaisten ihmisten ja heidän läheistensä kertomuksia omasta elämästään, kokemuksia käyttämistään palveluista sekä vaikuttamistyöstä. Tarkastelussa ovat niin palvelujen suunnittelu kuin käytännön toteutuskin, vertaistoiminnan monet mahdollisuudet sekä tutkimuskumppanuus vammaisten ihmisten kanssa.

Seminaarissa kuullaan myös Helsingin yliopiston sosiaalityön lehtori Ann-Marie Lindqvistiä, joka on toiminut sosiaalityöntekijänä Kårkullan kuntayhtymässä sekä viime vuodet tutkija-sosiaalityöntekijänä Mathilda Wrede -instituutissa. Lindqvistin syyskuussa julkaistava väitöskirja käsittelee kehitysvammaisten ihmisten kansalaisuutta ja osallisuutta.

Tilaisuus on tarkoitettu kehitysvammaisille henkilöille ja heidän läheisilleen, vammaispalvelujen työntekijöille, palvelujen suunnittelijoille ja kehittäjille sekä muille aiheesta kiinnostuneille.

Seminaarin esite ja ohjelma (pdf, 281 kt)

Hinta: 25 e (sis. aamu- ja iltapäiväkahvit sekä lounaan)

Ilmoittaudu mukaan 17.11.2014 mennessä.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Kehitysvammaliiton Onnistuneita valintoja, Kehitysvammaisten Palvelusäätiön Yksi naapureista sekä Kehitysvammaisten Tukiliiton Vaikuttava vertaistoiminta -hankkeet. Hankkeet ovat osa kehitysvamma-alan järjestöjen hankeallianssia, joka on kehittämistyöllään tukenut kehitysvammaisten asumisohjelman (KEHAS) toteutusta.