Lahjoita

Auta kehitys- ja puhevammaisia ihmisiä pois marginaalista

Kehitys- ja puhevammaiset ihmiset haluavat elää kuten kaikki, opiskella, tehdä työtä ja solmia ihmissuhteita. Kehitysvammaliitto tukee heitä järjestämällä vertaisryhmätoimintaa, tiedottamalla, kouluttamalla ja kehittämällä palveluja.

Tänä vuonna keräämme varoja erityisesti raskaudenaikaisen alkoholinkäytön vaurioittamien lasten ja nuorten vertaisryhmätoimintaan. Vaihtoehtoisesti voit lahjoittaa myös kehitysvammaisten ihmisten työllistämiseen, Sansibarin kehitysvammaisten nuorten ammattikoulutuksen kehittämiseen tai selkokirjojen tuotantoon.

Suomessa syntyy vuosittain 600-3000 lasta, joilla on jonkinasteinen alkoholivaurio. Vaikeimmin vammautuneet lapset ovat kehitysvammaisia. Alkoholi on kaikkein merkittävin sikiön kehitystä uhkaava tekijä, johon odottava äiti voi itse vaikuttaa. Kaikista päihteistä juuri alkoholi aiheuttaa eniten sikiövaurioita.

Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on yksi merkittävimmistä kehitysvammaisuuden aiheuttajista länsimaissa. Se on myös ainoa, jonka aiheuttama haitta olisi täysin estettävissä. Siihen riittää odottavan äidin täysraittius raskausaikana.

Äidin raskaudenaikaisen alkoholinkäytön aiheuttamien vaurioiden kirjosta käytetään lyhennettä FASD. Oireyhtymä tunnetaan huonosti eikä palvelujärjestelmämme vastaa FASD-lasten ja -nuorten moninaisiin tuen tarpeisiin ja ongelmiin. Alkoholin aiheuttamat vauriot näkyvät mm. vaikeuksina oppimisessa, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja oman käyttäytymisen säätelyssä.

FASD-lapset ja -nuoret eivät muodosta yhdenmukaista ryhmää. He tarvitsevat laaja-alaista, yksilöllistä tukea ja apua oppimisessaan ja elämässä selviytymisessä pitkälle aikuisuuteen asti.

Kehitysvammaliitto kerää varoja FASD-nuorten vertaisryhmätoimintaan ja kampanjoi FASDia koskevan tiedon lisäämiseksi.

Kerättävien varojen käyttötarkoitus

• FASD-nuorten vertaisryhmätoiminta.
  • Vertaisryhmien ohjaajakoulutus.
  • Ryhmätoimintaa tukevan materiaalin valmistus.
  • Neuvontapalvelu FASD-nuorille.

Siirry lahjoittamaan

Rahankeräysluvan numero

Poliisihallitus on myöntänyt Kehitysvammaliitto ry:lle luvan rahankeräyksen toimeenpanemiseen. Luvan numero: RA/2017/756.

Toimeenpanoaika ja -alue

Lupa on voimassa 1.9.2017 – 31.8.2019 koko Suomen alueella Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Kertalahjoituksen lisäksi voit tukea toimintaamme:

• tilaamalla Ketju-lehteä
  • pyytämällä meitä kumppaniksi yrityksenne yhteiskuntavastuun kehittämiseen
  • testamenttilahjoituksella
  • Lahjoittamalla K-Plussa-pisteesi Kehitysvammaliitolle

Yritysyhteistyö

Olemme tehneet yritysyhteistyötä muun muassa K-kauppiaiden ja Musti&Mirri Groupin kanssa. Molemmissa yhteistyöhankkeissa olemme tukeneet yrittäjiä työllistämään kehitysvammaisia henkilöitä.

”Uskomme, että yhteiskunnallisesti vastuulliset yritykset ovat niitä, jotka tänä päivänä voittavat myös kuluttajien luottamuksen, ja haluamme olla mukana tukemassa tätä kehitystä.”
Kehitysvammaliiton toiminnanjohtaja Marianna Ohtonen

Jos olet kiinnostunut yritysyhteistyöstä kanssamme, ota yhteyttä: Asiantuntija, kansainväliset hankkeet, varainhankinta ja hallinto Sisko Rauhala, sisko.rauhala (ät) kvl.fi, p. 09 3480 9215

K-Plussa

Löytyykö lompakostasi K-Plussa-kortti? Voit tukea Kehitysvammaliittoa lahjoittamalla kertyneet K-Plussa-pisteesi Kehitysvammaliiton toimintaan. Lahjoitus tehdään K-Plussan sivuilla kirjautumalla Oma K-Plussa -palveluun (www.plussa.com).

Lahjoita Pivolla

Lahjoita Pivolla (lahjoitusnumero 050 357 1150)

Voit tehdä lahjoituksen Kehitysvammaliitolle myös Pivolla. Lahjoituspuhelinnumeromme on 050 357 1150.

Miten Pivoa käytetään?

Lataa Pivo puhelimeesi (Android, iOS tai Windows Phone) ilmaiseksi sovelluskaupasta. Tunnistaudu sen jälkeen palveluun omalla puhelinnumerollasi ja valitse itsellesi pääsykoodi. Tämän jälkeen pääset liittämään maksukorttisi Pivoon verkkopankkitunnuksillasi.

Lue lisää Pivon sivuilta (pivo.fi) ja tutustu neuvoihin ja vastauksiin.

Lataa Pivo sovelluskaupastasi:

Pieni ele -keräys

Pieni ele -tunnus

Kehitysvammaliitto on mukana Pieni ele -keräyksessä. Auta paikallista vammais- ja terveystyötä ja lahjoita.

Osallistu Pieni ele -keräykseen (www.pieniele.fi)

Tietoa testamenttilahjoituksesta

Oletko koskaan miettinyt, että testamenttilahjoituksella voit suoraan antaa tukesi työlle, jota arvostat? Testamentilla voit ilmaista tahtosi siitä, kuinka ja kenelle haluat jakaa omaisuuttasi. Tiesitkö, että jos lähempiä perillisiä ei ole eikä testamenttia ole tehty, päätyy omaisuutesi valtiolle?

Muistamalla Kehitysvammaliittoa testamentissasi autat meitä auttamaan kehitys- ja puhevammaisia ihmisiä pois marginaalista. Autat heitä niin, etteivät he putoa yhteiskunnan ulkopuolelle ja syrjäydy.

Tahdotko sinä auttaa ja vaikuttaa?

Jos sinulle on tärkeää, että myös kehitys- ja puhevammaiset ihmiset saavat tarvitsemansa, auta meitä auttamaan. Kehitysvammaliitto tukee vammaisten henkilöiden itsenäistä elämää kouluttamalla, tutkimalla, tekemällä oppimateriaaleja ja kehittämällä palveluja. Toimintamme on monipuolista, ammattitaitoista ja kattaa ihmisen koko elinkaaren.

Lisää tietoa alla olevassa esitteessä. Voit myös ottaa meihin yhteyttä:

Sisko Rauhala

Kehitysvammaliitto ry
Sisko Rauhala
Asiantuntija, varainhankinta
Viljatie 4 A
sisko.rauhala (ät) kvl.fi

Testamenttilahjoitus Kehitysvammaliitolle -esitteen kansi.

Testamenttilahjoitus Kehitysvammaliitolle -esite (pdf, 750 kt)