Odotusaikana käytetyn alkoholin vaikutuksista tarvitaan edelleen valistusta, sillä Suomessa syntyy vuosittain n. 600 äidin päihteiden käytön vuoksi vaurioitunutta vauvaa. Kaikista päihteistä alkoholi aiheuttaa eniten sikiövaurioita. Ensi- ja turvakotien liitto on teettänyt yhdessä Kehitysvammaliiton, A-klinikkasäätiön ja Raha-automaattiyhdistyksen kanssa Äidiksi tulossa -videon, jonka tavoitteena on herättää odottavat äidit ajattelemaan omaa päihteidenkäyttöä. Neuvoloiden terveydenhoitajia on koulutettu keskustelemaan raskaana olevien kanssa päihteiden käytöstä ja havaitsemaan mahdollisia ongelmia. – Raskausaikana äitien halu päästä eroon päihteistä on usein suurimmillaan, ja tätä motivaatiota täytyy tukea. Hoitoa ja tukea on niitä tarvitsevalle tarjolla, eikä koskaan ole liian myöhäistä pyytää apua, sanoo kehittämispäällikkö Maarit Andersson Ensi- ja turvakotien liitosta. Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset ylläpitävät kuutta odottavien äitien ja vauvaperheiden päihdeongelmien hoitoon erikoistunutta ensikotia ja seitsemää avopalveluyksikköä. Ensikodeissa on yhteensä 36 perhepaikkaa. Kuntoutuksessa on vuosittain yli 220 perhettä. Katso Äidiksi tulossa -video Vernerissä (www.verneri.net)