Kehitysvammaliitto on myöntänyt Aino Miettinen -tunnustuspalkinnon musiikin erityispalvelukeskus Resonaarille. Palkinto luovutettiin Kehitysvammaliiton opintopäivien avajaisissa Paasitornissa keskiviikkona 4.11.

Resonaari tarjoaa soitonopetusta, koulutusta ja konserttitoimintaa erityisesti kehitysvammaisille, mutta myös muille erilaisille oppijoille. Resonaarin musiikkikoulussa on tällä hetkellä noin 260 oppilasta. Osa heistä soittaa ammattimaisesti Resonaarigroup-yhtyeessä.

Resonaari toimii myös erityismusiikkikasvatuksen ja musiikin avulla tapahtuvan kuntoutuksen asiantuntijana valtakunnallisesti ja kansainvälisesti.

Palkinnon perustelujen mukaan Resonaari on koko olemassaolonsa ajan – yli 20 vuotta – toiminut suunnannäyttäjänä ja edistänyt kehitysvammaisten ihmisten tasa-arvoa ja yhteiskunnassa selviytymistä merkittävällä tavalla. Resonaarin periaatteena on, että kaikki oppivat soittamaan.

Resonaari on toiminut erityismusiikkikasvatuksen ja erilaisten oppijoiden kulttuuritoiminnan uudistajana ja mullistajana. Resonaari on käynnistänyt suomalaisella kulttuurikentällä positiivisen kulttuurivallankumouksen. Erilaiset oppijat ovat nousseet muusikkoina pois marginaalista ja tulleet näkyviksi.

Resonaarissa on kehitetty muun muassa kuvionuotit, joita ilman meillä tuskin olisi esimerkiksi tänä vuonna Suomea Euroviisuissa edustanutta Pertti Kurikan Nimipäivät -yhtyettä. Kuvionuotit ovat olleet bändin jäsenistä monille tie soittotaitoon. Myös kehitysvammaisten muusikoiden rap-yhtyeen Resispossen juuret ovat Resonaarissa.

Resisposse

Resonaarin muusikoita on voinut vuodesta 2005 lähtien kuulla muun muassa vuosittain järjestettävässä Resonaari soi -konsertissa Savoy-tetterissa.

Resonaarin musiikkikoulu on hyväksytty taiteen perusopetuksen toimijaksi. Resonaari on osa HelsinkiMission toimintaa.

Kehitysvammaliitto on myöntänyt sisar Aino Miettisen nimeä kantavaa tunnustuspalkintoa vuodesta 1992 lähtien. Palkinto myönnetään ideasta, toimintatavasta, aloitteesta tai ratkaisusta, joka toimii suunnannäyttäjänä kehitysvamma-alalla, merkitsee innovaatiota tai edistää kehitysvammaisten ihmisten tasa-arvoa ja yhteiskunnassa selviytymistä merkittävällä tavalla. Palkinto voidaan myöntää julkiselle tai yksityiselle yhteisölle, toimintayksikölle, toimipaikalle tai yksityiselle henkilölle.

Tämänvuotisen palkinnon vastaanottivat Resonaarin johtajat Kaarlo Uusitalo ja Markku Kaikkonen.

Lisätietoa: Kaarlo Uusitalo, p. 040 501 1371 tai Markku Kaikkonen, p. 0400 766 712

Viestintäpäällikkö Anneli Puhakka, Kehitysvammaliitto, p. 0400 906 061

Kuvionuotit Opikkeen verkkokaupassa