Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) ja Kehitysvammaliitto järjestävät to 7.3.2012 klo 10–16.30 Arjen keskiössä -seminaarin Kongressikeskus Paasitornissa (Sirkus-sali, Paasitorninkatu 5 A, Helsinki).

”Vain me ja tavallinen kerrostalo”, toteaa nuori kehitysvammainen nainen Lahdessa Arjen keskiössä -hankkeen järjestämässä työpajassa. Hän ei ole ainut, joka haaveilee mahdollisuudesta asua kuten muutkin ihmiset tavallisella asuinalueella itse valitun kumppanin kanssa.

Seminaarissa esitellään Arjen keskiössä -hankkeen ensimmäisen vaiheen tuloksia. Mukana on neljä kaupunkia (Seinäjoki, Kotka, Lahti ja Turku) sekä kolme kuntayhtymää (Carea – Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä, Eskoon sosiaalipalvelujen kuntayhtymä ja Varsinais-Suomen erityishuoltopiiri).

Hanke on osa kehitysvammaisten asumisohjelmaa, jonka tavoitteena on laitosasumisen asteittainen lakkauttaminen Suomessa.

Tule keskustelemaan ja vaikuttamaan parempien tilojen, asuntojen ja naapurustojen puolesta erityisryhmien asuntosuunnittelussa. Miten tiloista ja taloista saadaan asukkaiden toiveiden mukaisia? Miten asunnoista muodostuu verkostoja ihmisten erilaisiin tarpeisiin? Miten vaihtoehtoisia asumisen malleja voidaan kehittää? Miten tulevat asukkaat, sosiaalitoimi, asuntotoimi ja kaavoitus pelaavat yhteen?

Arjen keskiössä -seminaariohjelma (pdf, 258 kt)

Sitova ilmoittautuminen 18.2. klo 16 mennessä (www.eventilla.com)