Suunnittelukilpailu autismin kirjon henkilöille suunnatuista asumisratkaisuista Kotkassa ja Seinäjoella on ratkennut. Voittajiksi valittiin työt nimimerkeillä ”Koto”, ”Piiri” ja ”Epsilon”.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn aloitteesta käynnistetyllä suunnittelukilpailulla haettiin uudentyyppisiä asumisratkaisuja autismin kirjon henkilöille. Kilpailukokonaisuus rakentui kaikkiaan kolmelle tontille kohdistetuista erillisistä kilpailuista. Yksi kilpailuun osoitetuista tonteista sijaitsee Seinäjoella ja kaksi Kotkassa Otsonkadulla ja Runeberginkadulla Hovinsaarella.

Seinäjoen kilpailun voitti työ nimimerkillä ”Koto”. Kotkassa Hovinsaaren kilpailun voittajaksi valittiin nimimerkki ”Epsilon” ja Otsonkadun voittajaksi ”Piiri”. Tuomaristo antoi myös kunniamaininnan Kotkan Otsonkadun tontille suunnitellulle työlle ”Puusta pidemmälle”. Kilpailujen päätuomareina toimivat Kotkassa arkkitehti Markku Hedman ja Seinäjoella arkkitehti Pirjo Sanaksenaho.

Kilpailut herättivät varsin paljon mielenkiintoa. Loppuvuonna 2012 Kotkan kilpailuihin ilmoittautui 13 suunnittelutoimistoa Hovinsaaren ja 26 Otsonkadun kilpailuun. Seinäjoen tonttia koskevaan kilpailuun puolestaan ilmoittautui 25 toimistoa. Ilmoittautuneista tuomaristo valitsi kuhunkin tonttikohtaiseen kilpailuun neljä osallistujaa.

Kilpailujen varsinaisina järjestäjinä olivat Sevas Oy sekä Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä Carea. ARAn ohella kilpailujen järjestämisessä olivat mukana myös ympäristöministeriö, Suomen arkkitehtiliitto SAFA, Kehitysvammaliitto, Autismi- ja Aspergerliitto sekä Seinäjoen ja Kotkan kaupungit.

Voittajat ja kunniamaininta

Seinäjoki: ”Koto”

• Anssi Lassila, arkkitehti SAFA
  • Teemu Hirvilammi, arkkitehti SAFA