Vammaisjärjestöt vastustavat sitä, että vammaisten henkilöiden koko elämän mittaisia, välttämättömiä palveluja järjestetään hankintalain mukaisesti palvelujen kilpailutuksen kautta. Ei myytävänä! -tapahtuma kokoaa Helsingin Kansalaistorille suuren joukon kansalaisjärjestöjä  ja ihmisiä, joita hankintalaki omakohtaisesti koskettaa.

8.9. klo 14-16 järjestettävän tapahtuman ohjelmassa on alan asiantuntijoiden kannanottoja ja puheenvuoroja, mukana ovat muun muassa europarlamentaarikot Sirpa Pietikäinen ja Merja Kyllönen. Tapahtuman musiikista vastaavat Pertti Kurikan Nimipäivät, Tumppi Varonen, Kalle Salonen ja MC KOO.

Suomi ratifioi kesäkuussa 2016 vammaisten ihmisten oikeuksia koskevan YK:n yleissopimuksen, joka korostaa vammaisten ihmisten yhdenvertaisuutta ja osallisuutta kaikessa päätöksenteossa. Sopimuksen mukaan vammaisella ihmisellä on oikeus valita asuinpaikkansa eikä häntä saa velvoittaa käyttämään tiettyä asumisjärjestelyä. Miten on mahdollista, että nämä perusoikeudet eivät toteudu tämän päivän Suomessa?

Kilpailutus on vastoin ihmisoikeuksia ja tulee pitkällä tähtäimellä sekä inhimillisesti että kansantaloudellisesti erittäin kalliiksi. Nämä elämälle välttämättömät palvelut tulisi rajata hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle. Monissa Euroopan unionin maissa näin on tehty.

Tule mukaan osoittamaan tukesi ja ottamaan kantaa ihmisarvoisen elämän puolesta!

Tapahtuman järjestävät Vammaisfoorumi ja Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta.

Tapahtumasivu Facebookissa: https://www.facebook.com/events/326656351056615/