Kehitysvammaliitto on tyytyväinen siihen, että monen vuoden työstämisen jälkeen julkisten verkkosivustostojen saavutettavuutta määrittävä direktiivi on vihdoin hyväksytty Euroopan parlamentissa.

”Kansallista lainsäädäntöä ryhdytään varmasti muokkaamaan piakkoin. Olisi tärkeää huomioida myös palveluiden helppokäyttöisyys ja käytettävyys teknisen saavutettavuuden lisäksi. Direktiivin määrittämä taso on kansallisesti myös mahdollista ylittää”, Kehitysvammaliiton Saavutettavuusyksikön johtaja Sami Älli toteaa.

Verkkopalvelujen helppokäyttöisyys, käytettävyys ja tekninen saavutettavuus on tärkeää, kun yhä useampi tieto ja palvelu on verkossa. Jos sivuja on hankala käyttää, tieto on esitetty vaikeatajuisesti tai sivut eivät toimi erilaisilla apuvälineillä, jäävät monet ihmisryhmät kokonaan tiedon ja verkossa olevien palvelujen ulkopuolelle.

Lisätietoa