Tilaisuus eduskunnan Kansalaisinfossa 11.11. klo 10.3-12

Miten palvelujärjestelmää pitäisi kehittää, jotta se tukisi entistä paremmin henkilöitä, joilla on FASD eli sikiöaikaisen alkoholialtistuksen aiheuttama vamma?

Tervetuloa keskustelutilaisuuteen eduskunnan Kansalaisinfoon maanantaina 11.11. klo 10.30-12.

Tilaisuudessa FASD:n ja lastensuojelun asiantuntijat kertovat näkemyksiään. Mukana on myös kokemusnäkökulmaa: nuoria, joilla itsellään on FASD.

FASD-diagnoosia on vaikea saada. Diagnosointi edellyttää äidin raskaudenaikaisen alkoholin käytön todentamista. Ilman diagnoosia FASD-lapset ja -nuoret jäävät helposti palvelujen ulkopuolelle. He ovat väliinputoajia, joita palvelujärjestelmä ei osaa auttaa riittävästi. Ammattilaisilla ei ole riittävästi tietoa FASD:n vaikutuksista arkeen. FASD-lapsilla ja -nuorilla on usein monia laitossijoituksia. Mutta elämä FASD-oireyhtymän kanssa voi olla myös hyvää silloin, jos tukea ja apua on tarjolla. Tästäkin kuulemme esimerkkejä.

Kehitysvammaliiton mielestä varhaisvaiheen kuntoutusta ja ensitietoa tulee kehittää. Koulutusta pitää tarjota esimerkiksi lääkäreille, kätilöille sekä neuvola- ja sosiaalityöntekijöille. FASD-lasten kuntoutukselle ja hoidolle tarvitaan valtakunnallinen käypä hoito -suositus. Jokaiselle FASD-lapselle tulee taata kuntoutussuunnitelma ja omatyöntekijä tueksi. Lisäksi tuleviin OT-keskuksiin pitää nimetä FASD-työntekijä.

Kehitysvammaliitto järjestää FASD – Lastensuojelun näkymättömät -tilaisuuden yhdessä kansanedustaja Eveliina Heinäluoman kanssa.

Klo 10.30 Tilaisuuden avaus, kansanedustaja Eveliina Heinäluoma
Klo 10.35 Näkymättömästä näkyväksi, Kehitysvammaliiton asiantuntija Sari Somer
Klo 11.00 Vamma, josta ei saa puhua, lastensuojelun edustaja Anna Asikainen ja FASD-nuori
Klo 11.20 Elämänpituinen matka – vammani ei katoa, FASD-nuori
Klo 11.30 Eduskuntaryhmien kommenttipuheenvuorot
Klo 11.45 Keskustelua ja kysymyksiä
Klo 11.55 Loppusanat ja haaste

Tilaisuuteen on vapaa pääsy eikä ilmoittautumista tarvita. Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoa: FASD-asiantuntija Sari Somer, Kehitysvammaliitto, p. 044 906 3765, sari.somer(at)kvl.fi

Lisätietoa FASD:sta