Kotimainen hääpukumerkki Victoria & Vincent halusi toteuttaa muotinäytöksen, joka saa yleisön aidosti hyvälle mielelle. Lopputuloksena nähdään muotinäytös, jossa kaikki mallit ovat kehitysvammaisia.

Victoria & Vincentiä edustava Kristian Vaalamäki halusi näytökseen ennen kaikkea aitoa iloa.

”Haluamme toteuttaa 150% positiivisemman muotinäytöksen, joka saa yleisön aidosti hyvälle mielelle. Pelkät vaatteet eivät riitä. Tarvittiin malleja, joilla on kyky välittää hyvää fiilistä yleisöön. On vain yksi organisaatio, josta löytyy tämän tason osaamista ja kyllin aitoja hymyjä: Kehitysvammaliitto.”

Kristian toivookin, että näytös tulee myös muuttamaan kuvaa siitä, millaisia malleja muotimaailmassa jatkossa nähdään. Jo nyt mukana on ammattimalli Maija Mattila.

Kehitysvammaliitolle Victoria & Vincentin idea oli mieluinen.

”Lähdimme innolla etsimään malleja näytökseen, koska tämä on loistava tapa tuoda esiin kehitysvammaisten ihmisten osaamista uusilla areenoilla ja yleisöille, joita Kehitysvammaliitto ei normaalisti tavoita. Mielestämme Kristianin idea 150% positiivisemmasta muotinäytöksestä osoittaa, että joihinkin tehtäviin kehitysvammainen henkilö on juuri se paras vaihtoehto kaikista”, viestintäpäällikkö Anneli Puhakka iloitsee.

”Haluamme tuoda näytöksessä esiin kehitysvammaisia ihmisiä upeita pukuja kantamassa – ihmisiä, jotka ovat vielä pitkälti piilotettu voimavara yhteiskunnassamme. Heillä on kykyjä, asennetta ja osaamista, joita ei ymmärretä hyödyntää esimerkiksi työelämässä, sillä palkkatyössä on Suomessa vasta noin 2−3 prosenttia työikäisistä kehitysvammaisista ihmisistä”, Puhakka jatkaa.

Suomen suurin häätapahtuma Love me do toimii tämän uniikin näytöksen stagena Helsingin Kaapelitehtaalla lauantaina 6. lokakuuta. Näytös toteutetaan kutsuvierasnäytöksenä tapahtuman loppuhuipennukseksi klo 16.30.

”Love me do -häätapahtuman tarkoituksena on tuoda esiin, että rakkaus kuuluu kaikille ja jokainen hääpari on kaunis. Yhteinen näkemys loi hyvän pohjan tapahtuman suunnittelulle”, Love me do -häätapahtuman toimitusjohtaja Nonna Sjöberg kertoo.

Love me do, Victoria & Vincent sekä Kehitysvammaliitto haluavat muistuttaa näytöksellä monimuotoisuuden arvosta. Ei ole elämänaluetta, jolle kehitysvammaiset ihmiset eivät kuuluisi. Näytös tulee paitsi kohottamaan monen kehitysvammaisen tytön ja naisen itsetuntoa, myös tuomaan kimalletta jokaisen elämään.

Kehitysvammaliitto arpoo kutsuvierasnäytökseen viisi kahden lipun pakettia. Arvontaan voi osallistua Kehitysvammaliiton Facebook-sivulla 28.9. klo 15 mennessä.

Kehitysvammaliitto Facebookissa

Lisätiedot:
Nonna Sjöberg, Love me do, hello(at)lovemedo.fi, p. 045 858 8222
Kristian Vaalamäki, Victoria & Vincent, kristian(at)victoria-vincent.com, p. 044 239 6288
Anneli Puhakka, Kehitysvammaliitto, anneli.puhakka(at)kvl.fi, p. 0400 906 061