FASD-päivä 9.9.

Kansainvälinen FASD-päivä 9.9. muistuttaa yhdeksän kuukauden raittiudesta raskausaikana. Raskaana ollessa alkoholinkäytölle ei ole olemassa turvarajaa, vaan ainoastaan täysraittius suojaa sikiötä.

FASD tarkoittaa raskaudenaikaisen alkoholinkäytön sikiölle aiheuttamien vaurioiden kirjoa. Vauriot voivat näkyä mm. tarkkaavaisuuden tai oppimisen vaikeuksina, vakavimmillaan kehitysvammaisuutena. Vaurioiden laatu riippuu alkoholinkäytön määrästä, ajoituksesta ja sikiön yksilöllisistä ominaisuuksista. Pienikin määrä alkoholia voi vaikuttaa missä tahansa raskauden vaiheessa – myös aivan alussa.

Kehitysvammaliitto kannustaa perhettä perustavia pareja luopumaan alkoholista jo raskautta suunniteltaessa ja pitämään hauskaa ilman promilleja.

Kehitysvammaliitto auttaa jo syntyneitä FASD-lapsia ja -nuoria mm. järjestämällä vertaistukea FASD-nuorille ja heidän sijaisvanhemmilleen. Kehitysvammaliitto myös kouluttaa FASDista ja kehittää yhdessä alan toimijoiden kanssa FASD-henkilöiden tarvitsemia palveluja.

Lisäksi liitto ylläpitää FASD Suomi -verkostoa, joka kokoaa yhteen FASD-asiantuntijoita ja FASD-nuorten omaisia ja läheisiä eri puolilta Suomea. Tietoisuus FASDista leviää – verkostoon on liittynyt ensimmäisen vuoden aikana jo yli sata aiheesta kiinnostunutta.

Suomessa syntyy vuosittain 600–3000 raskaudenaikaisen alkoholinkäytön vaurioittamaa FASD-lasta.

Kansainvälistä FASD-päivää vietetään eri puolilla maailmaa joka vuosi 9.9. FASD-tietoisuuden lisäämiseksi. Kehitysvammaliitto järjestää FASD-seminaariin kansainvälisen FASD-päivän alla, perjantaina 8.9. klo 10–15 Paasitornissa Helsingissä (Paasivuorenkatu 5 A). Alko avaa myymälänsä 9.9. klo 09.09 tukeakseen tärkeää asiaa.

Lisätietoa FASDista: https://www.kehitysvammaliitto.fi/kehitysvammaisuus/fasd/ ja https://verneri.net/yleis/fasd

Lahjoita Kehitysvammaliiton FASD-toimintaan

Lisätietoa: FASD-koordinaattori Sari Somer, p. 044 906 3765, sari.somer(at)kvl.fi tai yksikönjohtaja Susanna Hintsala, p. 040 741 6179, susanna.hintsala(at)kvl.fi