Tutkimuksissa on todettu kehitysvammaisten ihmisten vähäinen fyysinen aktiivisuus, ylipainoisuus ja tähän liittyvät terveysriskit. Miina Sillanpään Säätiö on toteuttanut kehitysvammaisten itsehoito- ja kuntoutuskursseja (KEKO-kursseja) työikäisille kehitysvammaisille. Helsingissä järjestettävien KEKO-kurssien tavoitteena on lisätä osallistujien valmiuksia tehdä omaa terveyttään ja hyvinvointiaan tukevia valintoja. Kurssilla ohjataan ja opastetaan havainnollisesti kehitysvammaisia lisäämään liikuntaa, parantamaan ruokailutottumuksiaan sekä hoitamaan hygieniaansa, jotta he pystyisivät paremmin huolehtimaan omasta terveydestään jokapäiväisessä elämässään. Kohderyhmänä ovat työkeskuksissa työskentelevät ja/tai asuntolassa asuvat työikäiset kehitysvammaiset. Kurssista hyötyvät etenkin he, joilla on mahdollisuus tehdä omia valintoja arjessa.

Kurssille haku ja rahoitus

Kurssille haetaan ryhmänä, johon kuuluu kahdeksan kuntoutujaa ja heidän kaksi ohjaajaansa. Kurssi on osallistujille maksuton, ainoastaan matkakuluista kuntoutujat vastaavat itse.

Kurssien aikataulu

Kurssi Ensimmäinen jakso Toinen jakso Hakuaika päättyy
KEKO 47 24.02.–28.02.2014 16.08.–18.08.2014 01.02.2014
KEKO 48 10.03.–14.03.2014 04.09.–06.09.2014 01.02.2014