Kehitysvammaliiton Selkokeskus järjestää yhteystyötahojen kanssa YK:n lukutaitopäivän tapahtuman Helsingin Narinkkatorilla 7.9. klo 10–17 otsikolla ”Jokaisella on oikeus lukea”. Luvassa on tietoiskuja ja keskustelua lukemisesta, lukemisen vaikeuksista ja erilaisista lukemisen tukipalveluista.

Paikalla ovat mm. Eija Vilpas sekä Ylen Toisenlaiset frendit -ohjelmasarjan Sanna, Sonja, Timo ja Kata, joita haastattelee Marjukka Havumäki. Tapahtuman avaa YK-liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman.

Päivän vietolla halutaan korostaa sitä, että lukeminen on ihmisoikeus, joka mahdollistaa yksilön kehityksen, kouluttautumisen ja täyden kapasiteetin hyödyntämisen. Lukutaitoon ja lukemiskulttuuriin täytyy kiinnittää huomiota myös Suomessa. Tapahtumassa Selkokeskus myöntää myös Vuoden selväsanainen -palkinnon.

Selkokielinen aikakauslehti Leija on ilmestynyt 30 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Kehitysvammaisten Tukiliitto ja Me Itse ry ovat koonneet Sano se selkosuomeksi! -repun, johon on koottu vuoden aikana kehitysvammaisten ihmisten viestejä yhteiskunnan päättäjille. Reppu luovutetaan Lukutaitopäivän tapahtumassa opetusministeri Krista Kiurulle.

Selkokeskuksen johtaja Leealaura Leskelä muistuttaa, että lukemisen tapoja on monia. ”Esimerkiksi selkokieliset kirjat ovat monelle ihmiselle avain elämyksiin ja tietoihin, jotka muuten jäisivät heiltä saamatta”, Leealaura Leskelä toteaa.

Osallistuvat tahot:
Aivoliitto, Celia-kirjasto, Eläkeläiset ry, Kehitysvammaisten Tukiliitto, Helsingin Kehitysvammatuki 57, Helsingin nuorten ja opiskelijoiden YK-yhdistys, Keskuspuiston ammattiopisto, Kulttuuria kaikille, Suomen Kuurosokeat ry, Kynnys ry, Lukukeskus, Me Itse ry, Oppimateriaalikeskus Opike, Papunet-verkkopalvelu, Verneri-verkkopalvelu, Rinnekoti-säätiö, Selkokeskus, Suomen YK-liitto

Lisätietoa:
Selkokeskuksen johtaja Leealaura Leskelä, puh. 040 717 1971,  leealaura.leskela(at)kvl.fi tai suunnittelija Eliisa Uotila, puh.  050 577 1085, eliisa.uotila@kvl.fi

Lisätietoa tapahtumasta ja tarkka ohjelma:
www.papunet.net/selkokeskus/oikeuslukea
Jokaisella on oikeus lukea -Facebook-tapahtumasivut