Selkokeskus järjestää yhteystyötahojen kanssa YK:n lukutaitopäivän tapahtuman Helsingin Narinkkatorilla 8. syyskuuta kello 10–17 otsikolla ”Jokaisella on oikeus lukea”. Luvassa on tietoiskuja ja keskustelua lukemisesta, lukemisen vaikeuksista ja erilaisista lukemisen tukipalveluista. Tapahtumassa Selkokeskus myöntää myös Vuoden selväsanainen -palkinnon. Paikalla ovat mm. kirjailijat Alexandra Salmela, Satu Itkonen ja Pertti Rajala. Suullisesta kansanperinteestä ja lukemisen juurista muistuttavat Wilson Kirwan tarinatuokiot!

Päivän vietolla halutaan korostaa sitä, että lukutaito on ihmisoikeus, joka mahdollistaa yksilön kehityksen, kouluttautumisen ja täyden kapasiteetin hyödyntämisen. Lukutaitoon ja lukemiskulttuuriin täytyy kiinnittää huomiota myös Suomessa.

Tapahtuman ohjelma ja lisätietoa

• Selkokeskuksen johtaja Hannu Virtanen, p. 040 503 1003