Shekinluovutus Monenlaisia tuloksentekijöitä -hankkeeseen K-kauppiasliiton 100-vuotisjuhlassa. Kuvassa Veli-Pekka Sinervuo, Niko Lahtinen ja Matti Halmesmäki. Kuva: Mauri Ratilainen

”K-kauppiaat ovat koko 100-vuotisen historiansa ajan olleet keskeisiä vastuunkantajia omassa yhteisössään. Siksi liiton juhlavuoden keräysvarojen lahjoittaminen kehitysvammaisten ihmisten työllistämiseen K-kaupoissa oli meille kauppiaille luonteva valinta”, K-kauppiasliiton hallituksen puheenjohtaja Tomi Korpisaari kertoo.

K-kauppiaiden yhteistoimintajärjestö K-kauppiasliitto ja Kehitysvammaliitto ovat käynnistäneet yhteistyöhankkeen Monenlaisia tuloksentekijöitä, jonka tarkoituksena on olla mukana tukemassa kehitysvammaisten ihmisten työllistymistä luomalla työ- ja harjoittelupaikkoja kehitysvammaisille henkilöille K-ryhmän kauppoihin.

K-kauppiasliitto täyttää tänä vuonna 100 vuotta ja antaa hankkeeseen Kesko Oy:n ja muiden sidosryhmien juhlavuoden keräykseen lahjoittamat varat.

Työikäisiä kehitysvammaisia suomalaisia on 23000. Heistä ainoastaan noin 300:lla on mahdollisuus tehdä työsuhteista palkkatyötä. Suurin osa kehitysvammaisista suorittaa peruskoulun, ja lähes kaikki osallistuvat peruskoulun jälkeen valmentavaan opetukseen. Suurella osalla on myös ammatillista koulutusta ja tutkinto.

K-kauppiasliiton juhlavuoden hanke antaa mahdollisuuden parantaa ja kehittää työnantajien ja työntekijöiden kohtaamista. Työnantajat eli K-kauppiaat saavat motivoituneita ja sitoutuneita työntekijöitä ja työntekijät saavat puolestaan mahdollisuuden käyttää osaamistaan ja kehittää myös uusia taitoja.

Tavoitteena on myös luoda työllistymisestä selkeät toimintamallit yhteistyössä kunnallisten työhönvalmentajien kanssa, jotta työllistyminen ja työllistäminen sujuisivat tulevaisuudessa helpommin. Hankkeessa huomioidaan myös työyhteisön tukeminen uuden työntekijän kanssa toimimisessa sekä huolehditaan siitä, että apua ja tukea työelämän kysymyksiin on saatavissa myös hankkeen päättymisen jälkeen.

Lisätietoa

• Hallituksen puheenjohtaja, diplomikauppias Tomi Korpisaari,