Kansainvälistä FASD-päivää vietetään joka vuosi 9.9. muistuttamaan yhdeksän kuukauden raittiudesta raskausaikana. Alkoholi on kaikkein merkittävin sikiön kehitystä uhkaava tekijä, johon odottava äiti voi itse vaikuttaa. Kaikista päihteistä juuri alkoholi aiheuttaa eniten sikiövaurioita.

Odottavien äitien raskaudenaikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa vuosittain kehitysriskin tuhansille sikiöille. Joka vuosi Suomessa syntyy 600 – 3000 lasta, joilla on jonkinasteinen alkoholivaurio. Vaikeimmin vammautuneet lapset ovat kehitysvammaisia.

Tue FASD-tietoisuuden lisäämistä järjestämällä oma alkoholiton 99piknik kansainvälisenä FASD-päivänä 9.9. Postaa kuva 99piknikistäsi Instagramiin tai Twitteriin häshtägillä #99piknik viimeistään 12.9.2018 tai lähetä kuva FASD Suomi Facebook-sivulle, niin osallistut arvontaan, jossa on palkintona 50 euron arvoinen lahjakortti jolla voi ostaa vaikka lisää piknik-herkkuja.

FASD Suomi Facebookissa

Lue lisää FASDista ja Kehitysvammaliiton FASD-toiminnasta