Eduskunnan vammaisasiain yhteistyöryhmä (VAMYT) ja Kehitysvammaliitto haastavat kansanedustajat ja eduskuntaryhmät ottamaan kehitysvammaisia nuoria TET-harjoitteluun. Järjestämme eduskunnan Kansalaisinfossa ke 13.9. klo 14.15 alkaen tilaisuuden kehitysvammaisten henkilöiden työllisyydestä. Tilaisuudessa julkistetaan myös kehitysvammaisten nuorten TET-kampanja.

Tavoitteena on, että mahdollisimman moni kansanedustaja innostuisi ottamaan kehitysvammaisia nuoria tutustumaan työelämään marraskuussa viikolla 45. Työelämään tutustuminen on tärkeä ensimmäinen askel polulla kohti palkkatyötä.

Suomessa työikäisistä kehitysvammaisista henkilöistä vain noin 2 % tekee työsuhteista palkkatyötä. Kehitysvammaiset nuoret ja aikuiset haluavat ja kykenevät oikeisiin töihin ja heillä on oikeus saada palkkaa tekemästään työstä. Polku työelämään alkaa jo nuorella iällä, minkä takia on tärkeää, että kehitysvammainen nuori pääsee tutustumaan työelämään jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Kansalaisinfon tilaisuudessa paikalla on eduskunnan VAMYT-ryhmän jäseniä, kehitysvammaisia 8.–9.-luokkalaisia nuoria sekä heidän opettajansa. Lisäksi kuulemme kokemuksia kehitysvammaisista henkilöistä palkkatyössä. Musti ja Mirrin henkilöstöpäällikkö Kati Talasto kertoo kokemuksista palkata kehitysvammainen henkilö palkkatyöhön. Tämän lisäksi Musti ja Mirrin kehitysvammainen työntekijä Tuomas Turtiainen avaa tuntemuksiaan, mitä palkkatyö merkitsee.

Kampanjan tunnus sosiaalisessa mediassa #tavoitteenatyö

Lisätietoa:

Kehitysvammaliiton toiminnanjohtaja Marianna Ohtonen, p. (09) 3480 9214, marianna.ohtonen@kvl.fi

Miinukka Tuominen-Hakoila, viestinnän ja vaikuttamistoiminnan asiantuntija, p. (040) 7058256, miinukka.tuominen-hakoila@kvl.fi

Tutkija Simo Klem, p. (09) 3480 9224, simo.klem@kvl.fi

PALKKAA MUT! Keskustelutilaisuus kehitysvammaisten henkilöiden työllistymisestä

Aika: 13.9. klo 14.15
Paikka: Pikkuparlamentin Kansalaisinfo, Arkadiankatu 3, Helsinki

Ohjelma:
klo 14.15 Tilaisuuden avaus, eduskunnan vammaisasiain yhteistyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Johanna Karimäki
klo 14.20 Miten kehitysvammaisia henkilöitä saadaan mukaan työelämään, Kehitysvammaliiton toiminnanjohtaja Marianna Ohtonen
klo 14.35 Onko kehitysvammaisille henkilöille tilaa avoimilla työmarkkinoilla, työ- ja elinkeinoministeriön erityisasiantuntija Patrik Tötterman
klo 14.50 Ajatuksia kehitysvammaisen henkilön palkkaamisesta, Musti ja Mirrin henkilöstöpäällikkö Kati Talasto
klo 15.05 Miltä palkkatyö tuntuu? Musti ja Mirrin työntekijä Tuomas Turtiainen
klo 15.15 Kehitysvammaliiton ja VAMYT-ryhmän kampanjan julkaisu
klo 15.30 Keskustelua
klo 15.45 Lopetus

Tilaisuuden järjestää eduskunnan vammaisasiain yhteistyöryhmä (VAMYT) yhdessä Kehitysvammaliiton kanssa.

Tilaisuus on kaikille avoin eikä erillistä ilmoittautumista tarvita.

kampanjapinssi