Ovatko digitaaliset palvelut sinusta usein liian vaikeita käyttää? Oletko kohdannut ihmisiä, jotka kokevat digitaaliset palvelut liian vaikeiksi? Tuntuuko, etteivät palvelut ota huomioon kaikkien käyttäjien tarpeita?

Vika ei ole käyttäjässä

Viranomaiset ja monet muut julkiset sekä kaupalliset toimijat ohjaavat meitä kansalaisia käyttämään ensisijaisesti digipalveluita asioiden hoitamiseen. Lääkäriaikojen varaaminen, matkalippujen ostaminen, työnhaku ja monet muut asiat tapahtuvat myös ensisijaisesti verkossa.

On kuitenkin merkittävä määrä ihmisiä, joille digitaaliset palvelut ovat liian vaikeita. Monet eivät halua edes yrittää, koska ajattelevat, että vika on heissä. Tämä joukko voisi käyttää digipalveluja itsenäisemmin, jos ne olisivat riittävän helppoja käyttää ja ymmärtää. Käyttäisin digipalveluja, jos voisin! -kampanjan sanoma on, että vika ei ole käyttäjässä, vaan digipalveluja pitää kehittää helppokäyttöisemmiksi.

Kognitiivinen saavutettavuus avainasemassa

Kognitiivinen saavutettavuus on avainasemassa digitaalisten palveluiden parantamisessa. Helppokäyttöisen ja ymmärrettävän palvelun suunnittelu vaatii, että toteuttaja ymmärtää erilaisten ihmisten todelliset tarpeet. Se vaatii myös asennetta muuttaa digitaalinen yhteiskunta aidosti avoimeksi kaikille ihmisille. Haluatko edistää digipalvelujen helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä?

Osallistu kampanjaan

On aika tehdä yhteinen muutos! Olemme käynnistäneet yhteiskampanjan selkeämpien, ymmärrettävämpien ja helppokäyttöisempien eli kognitiivisesti saavutettavampien digipalveluiden puolesta. Kutsumme juuri sinut mukaan kampanjaan. Osallistu, kerro kokemuksia ja jaa tietoa eteenpäin, jotta digitaalisia palveluja kehitetään paremmiksi vastaamaan erilaisten käyttäjien tarpeita.

Levitetään yhdessä tietoa

Käyttäisin digipalveluja, jos voisin! -kampanjan tavoitteena on

• tuoda erilaisten digipalveluiden käyttäjien ääni kuuluviin
  • levittää tietoa kognitiivisen saavutettavuuden tärkeydestä
  • tarjota yksinkertaisia ja selkeitä ohjeita sen parantamiseen.

Viedään yhdessä viestiä: ”Käyttäisin digipalveluja, jos voisin!”, koska siitä hyötyvät kaikki.

Kampanja alkaa syyskuussa ja päättyy marraskuussa. Kampanja näkyy sosiaalisen median kanavissa aihetunnisteella #KognitiivinenSaavutettavuus ja #SelkeästiMeille. Kampanjan järjestää Kehitysvammatuki 57 ry:n ja Kehitysvammaliiton yhteinen Selkeästi meille -hanke yhdessä Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry:n kanssa.

Siirry kampanjasivulle

Kysy lisää kampanjasta: