Ria Karhilan ohjaamassa elokuvassa kuvataan raskaudenaikaisen alkoholinkäytön vaurioittamien lasten ja heitä hoitavien perheiden elämää.

Odottavan äidin alkoholinkäyttö voi aiheuttaa syntyvälle lapselle pysyvät vauriot. Vakavasti vaurioituneet lapset päätyvät usein sijaisperheeseen asumaan.

Näyttelijä Sari Siikanderin alkuperäisideaan perustuvan käsikirjoituksen tekemiseen ovat osallistuneet myös sijaisperheet itse. Siikander antoi sijaisperheille esiintymiskoulutusta vertaistukiryhmissä. Prosessin aikana perheiden elämästä syntyi tarinoita, jotka toimivat elokuvan pohjana.

”Raskaudenaikaisesta alkoholinkäytöstä puhuttaessa lasten ja perheiden näkökulma usein unohtuu”, toteaa Kehitysvammaliiton tutkimus- ja kehittämisjohtaja Heikki Seppälä.

”Kauhistelun sijaan tulisi kiinnittää huomiota siihen, minkälaista tukea nämä lapset elämäänsä tarvitsevat.”

Usein kuvitellaan, että lapsella joko on FAS (fetal alcohol syndrome) tai sitten hän on terve. Tosiasiassa juominen raskauden aikana voi aiheuttaa monenlaisia oireita, jotka lievimmillään näkyvät vasta kouluiässä erilaisina oppimisen ja tarkkaavuuden häiriöinä. Vaurioiden kirjoa kutsutaan nykyään termillä FASD (fetal alcohol spectrum disorders).

Vakavimmillaan juominen raskauden aikana voi aiheuttaa syntyvälle lapselle kehitysvamman tai elinvaurioita, kuten sydänvian tai näkövamman. Vauriot eivät kuitenkaan välttämättä näy päällepäin.

Monesti alkoholin vaurioittamat lapset ovat lapsena levottomia ja impulsiivisia. Aistiyliherkkyys on myös tavallista. Lasta hoitavat perheet tarvitsisivatkin nykyistä enemmän tukea lasten hoitoon ja kuntouttamisen järjestämiseen. Perheet ovat hyötyneet myös vertaistuesta.

Kehitysvammaliitto on tehnyt pitkään työtä raskaudenaikaisen alkoholinkäytön vaurioittamien lasten tuen kehittämiseksi. Käynnissä on kolmivuotinen hanke, joka päättyy tämän vuoden lopussa.

Lyhytelokuvan kesto on 18 min 31 s. Lyhytelokuvaa voi tilata Kehitysvammaliiton verkkokaupasta (www.opike.fi) hintaan 20 e.

Dvd on saatavilla myös pakettina Alkoholin vaurioittamat -kirjan kanssa (www.opike.fi) hintaan 42 e.

Lisätietoa raskaudenaikaisen alkoholinkäytön aiheuttamista vaurioista (www.verneri.net).