Kehitysvammaliiton Selkokeskus on käynnistänyt Luetaan ääneen selkokirjaa -kampanjan, johon haastetaan mukaan vammais- ja vanhustyön yksiköitä ja kirjastoja ympäri Suomea. Kampanja huipentuu 24.2.2016 Maailman ääneen lukemisen teemapäivään, jota vietetään jo yli 100 maassa ympäri maailmaa.

Kampanjan suojelijana toimii tasavallan presidentin puoliso rouva Jenni Haukio. Rouva Haukio toteuttaa lukuhetken Maailman ääneen lukemisen päivänä 24.2. Kampanjan lukuilon lähettiläinä toimivat Ylen TV-uutisten uutisankkuri Marjukka Havumäki sekä selkokirjailijat Markus Hotakainen ja Satu Leisko.

Kampanjan suojelija on tasavallan presidentin puoliso rouva Jenni Haukio.

Luetaan ääneen selkokirjaa -kampanja tuo lukuiloa ja -elämyksiä kehitysvammaisille, iäkkäille ja muistisairaille ihmisille, joille yleiskielisen kirjan lukeminen tai ymmärtäminen on hankalaa. Kampanjan tarkoituksena on edistää ääneen lukemista ja selkokielistä kirjallisuutta vammais- ja vanhustyön arjessa toimintakeskuksissa ja ryhmäkodeissa.

Vanhus- ja lähimmäispalvelun liiton puheenjohtaja Vappu Taipale haastaa kampanjaan mukaan vanhustyön työntekijät ympäri Suomea. ”Ääneen lukeminen on hauskaa kaikille. Lukuhetki selkokirjan kanssa synnyttää yhteisiä kokemuksia, ja jaettu ilo kantaa elämää eteenpäin”, Taipale toteaa.

Vappu Taipale haastaa kampanjaan mukaan vanhustyön työntekijät.

Luetaan ääneen selkokirjaa -kampanja näkyy Selkokeskuksen kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Kampanjasivuille päivitetään osallistujalistaa vammais- ja vanhustyön yksiköistä sekä kirjastoista, jotka ovat ottaneet kampanjahaasteen vastaan. Kampanjasivuilta löytyy Järjestä lukuhetki! -starttipaketti teemapäivän lukuhetkeä varten sekä lukuilon tarinoita, joita vammais- ja vanhustyön työntekijät ovat kirjoittaneet.

Luetaan ääneen selkokirjaa -kampanja on Selkokeskuksen Lukutuki-hankkeen päätöstapahtuma. Selkokeskus ja LL-Center ovat kouluttaneet Lukutuki–Läsombud-hankkeessa (2013–2015) lukutueksi toimintakeskusten ja asumispalveluyksiköiden työntekijöitä. Lukutuella tarkoitetaan vammais- tai vanhustyön työntekijää, jonka yhtenä työtehtävänä on auttaa asiakkaita lukemisessa ja järjestää lukuhetkiä.

Kampanja Selkokeskuksen kotisivuilla: http://papunet.net/selkokeskus/selkokeskus/
Kampanja Selkokeskuksen Facebookissa: www.facebook.com/selkokeskus
Twitter: #luetaanselkokirjaa