Vammaisjärjestöjen kehitysyhteistyötä esitellään jälleen Maailma kylässä -tapahtumassa Helsingissä 26.–27. toukokuuta Vammaiskumppanuuden omalla osastolla.

Fididan koordinoima Vammaiskumppanuus on kehitysyhteistyöohjelma, joka tarjoaa vertaistukea ja osaamisen jakamista pohjoisen ja etelän vammaisten ihmisten välillä. Kehitysvammaliiton Sambiassa ja Mosambikissa tekemä kehitysyhteistyö on osa Vammaiskumppanuutta.

Kehitysvammaliitto on vastikään julkaissut sambialaisten yhteistyökumppaneidensa tekemän videon Suzyo, joka tarkoittaa ongelmaa. Fiktiivinen video käsittelee kehitysvammaisen nuoren asemaa perheessä ja ihmisten asenteita vammaisuutta kohtaan.

Videon ovat toteuttaneet kehitysvammaiset tytöt. He ovat itse tehneet käsikirjoituksen, kuvanneet ja ohjanneet videon, ja eräs heistä näyttelee yhtä pääosista. Opastajana on toiminut Musola Cathrine Kaseketi Vilole Images Productions -yhtiöstä.

Suzyo on Kehitysvammaliiton Sambian-hankkeessa tehty video. ZAEPD (Zambia Association on Employment for Persons with Disabilities) on Kehitysvammaliiton kumppani Sambiassa.

Suzyo YouTube-palvelussa (www.youtube.com)