Porilainen taidepainotteisen erityistyön ohjaaja Ari Impola on saanut Kehitysvammaliiton Aino Miettinen -tunnustuspalkinnon. Ari Impola on tehnyt pitkän uran kehitysvammaisten ihmisten parissa ja edistänyt erityisesti elokuvaharrastusta. KeViKe ja MEKA TV -nimillä tapahtunut toiminta on yhdistänyt erityisryhmiä ja muita elokuvaharrastajia jo vuodesta 1992 lähtien.

Impola sai kipinän toimintaan vetäessään elokuvakerhoa Antinkartanossa 1980-luvulla.
”Kerhossa katsottiin vanhoja suomalaisia elokuvia, ja siitä syntyi ajatus hyödyntää elokuvatoimintaa vammaisten ihmisten kanssa”, Impola kertoo.

1990-luvulla Impola kehitti kehitysvammaisten elokuvatekijöiden kanssa toimintamalleja, joiden myötä tekijät saivat itse toteuttaa ja tuottaa omia elokuvia omista lähtökohdistaan. Erilaisten viestintä- ja kotiseutuprojektien avulla toimintamalleja vietiin 2000-luvulla myös muiden kohderyhmien käytettäviksi. Mediaa kaikille -menetelmillä toteutettiin lasten ja nuorten elokuvahankkeita, kyläelokuvia ja kerättiin muistitietoa koko Satakunnan alueella.

Vuonna 1992 Impola perusti kehitysvammaisten videokerhon KeViKen, joka jatkaa nykyään MEKA TV -nimellä. Toiminnassa kehitysvammaiset henkilöt tekevät itse videoita. Impola on tuottanut noin 500 yhteisöelokuvaa kehitysvammaisten tekijöiden kanssa.

Lisäksi hän on ollut mukana perustamassa Tähdenlentoja-elokuvatapahtumaa ja toimii aktiivisesti Me Itse ry:n taustatukihenkilönä. Vuonna 2018 hän työskenteli vammaisyhteisöiden kulttuuritoiminnan ja kulttuurin saavutettavuuden edistämiseksi Taiken tuella. Hän on järjestänyt 11 valtakunnallista erityisryhmien elokuvaseminaaria sekä kaksi valtakunnallista lukutaitopäivää kehitysvammaisten Me Itse -aktivistien kanssa.

Aino Miettinen -palkinto on Kehitysvammaliiton tunnustus ideasta, toimintatavasta, aloitteesta tai ratkaisusta, joka toimii suunnannäyttäjänä kehitysvamma-alalla, merkitsee innovaatiota tai edistää kehitysvammaisten ihmisten tasa-arvoa ja yhteiskunnassa selviytymistä merkittävällä tavalla. Kehitysvammaliitto on jakanut sisar Aino Miettisen nimeä kantavaa tunnustuspalkintoa vuodesta 1992 lähtien. Palkinto luovutettiin Ari Impolalle Kehitysvammaliiton opintopäivillä Helsingissä 21.3.

MEKA TV on YouTube-kanava, jossa kehitysvammaisten ja muiden toiminnassa mukana olleiden tekemiä elokuva on nähtävissä:

Myös Me itse ry:n YouTube-kanavaa Impola ylläpitää Me itse -ryhmien kanssa koulutusten ja erilaisten hankkeiden ohessa:

HTTP://YOUTUBE/COM/MEITSERY

MEKA TV:n tuoretta tuotantoa, Nukkuvien puolueen vaalikokous 2019 -video:

Lisätietoa:
Ari Impola, p. 0505178011, ari.impola(at)dnainternet.net
Kehitysvammaliiton toiminnanjohtaja Marianna Ohtonen, p. 09 3480 9214, marianna.ohtonen(at)kvl.fi