Miltä tuntuisi kirjoittaa selkokirja? Selkokeskus innostaa kirjoittajia laajentamaan ilmaisuaan uusille urille, selkeän, ytimekkään ja samalla ilmaisuvoimaisen selkokielen pariin. Taustatukena on Selkokeskuksessa käynnistynyt Iloa selkokirjasta -hanke, jossa tuotetaan uutta selkokielistä kirjallisuutta aikuisille lukijoille. Hankkeessa tuetaan selkokirjojen tekijöitä ja kustantajia myös taloudellisesti. Selkokeskus on saanut hankkeeseen Suomen Kulttuurirahastolta 100000 euron apurahan, josta suuri osa jaetaan edelleen tukena kirjailijoille kirjoittamistyöhön. Lisäksi apurahalla tuetaan selkokirjojen kustantamista. Hankkeessa etsitään uusia kirjoittajia tekemään selkokirjoja, mutta tukea varataan myös jo tottuneille selkokirjojen kirjoittajille.

Seminaari selkokirjojen tekijöille

Suomen Kirjailijaliitto ja Selkokeskus järjestävät yhdessä hankkeen aloitusseminaarin tiistaina 7.6.2016 klo 13.30 – 16.00 Villa Kivessä, Helsingissä, osoitteessa Linnunlauluntie 7. Seminaarissa kerrotaan lisää selkokielestä ja selkokirjojen lukijoiden monenkirjavasta joukosta. Selkokirjat madaltavat lukemisen kynnystä henkilöillä, joilla on eri syistä vaikeuksia lukea yleiskielistä tekstiä. Lukemisvaikeudet voivat johtua esimerkiksi vammasta tai sairaudesta sekä ikääntymisen mukanaan tuomista ongelmista. Eräs selkokirjojen tärkeä kohderyhmä ovat suomen kieltä opettelevat maahanmuuttajat. Seminaarissa kerrotaan myös, miten hankkeen apuraha jaetaan edelleen kirjailijoille ja kustantajille, millaisia selkokirjoja on julkaistu ja millaisille kirjoille olisi tarvetta. Kirjailija Tapani Bagge pohtii kirjoitustyön ammattilaisen näkökulmasta, mikä selkokirjassa houkuttaa ja mikä pelottaa. Lisätietoja Iloa selkokirjasta -hankkeesta ja hankkeen tarjoamasta rahallisesta tuesta selkokirjan kirjoittamiseen on Selkokeskuksen verkkosivuilla. Seminaariin voi ilmoittautua Suomen Kirjailijaliiton verkkosivuilta (https://kirjailijaliitto.fi/)

Seminaarin ohjelma

Mitä jos kirjoittaisin selkokirjan?

• 13.30 Kahvitarjoilu
  • 13.50 Seminaarin avaus, puheenjohtaja Jyrki Vainonen, Suomen Kirjailijaliitto
  • 14.00 Selkokieli ja selkokirjojen lukijat, kehittämispäällikkö Leealaura Leskelä, Selkokeskus
  • 14.45 Iloa selkokirjasta -hankkeen tuki kirjailijoille ja kustantajille, suunnittelija Ari Sainio, Selkokeskus